Stigande guldpris – Rekordutlåning på Pantbanken i juli

Stigande guldpris ger nytt utlåningsrekord för Pantbanken Sverige. I juli ökade utlåningen med 16 procent jämfört med 2018 och landade på 72 Mkr.

– Guldpriset ökar i dollar samtidigt som kronan försvagas. Det ger rekordpris på guld mätt i svenska kronor. Många av våra kunder använder guldsmycken som säkerhet för sina lån. När guldet går upp passar de på att låna lite extra samtidigt som vi också får fler kunder, säger Peter Sundström, vd på Pantbanken Sverige.

Osäkerhet i omvärlden med brexit, handelskrig och vikande konjunktur driver upp guldpriset i dollar till den högsta nivån sedan 2013. Samtidigt sjunker kronan mot dollarn vilket ger rekordpris på guld mätt i kronor. Guld är den vanligaste panten hos landets pantbanker och många väljer nu att låna lite extra på sina smycken.

– Guld står för ca 80-90 procent av vår verksamhet, säger Peter Sundström, det är enkelt för kunden att ta med sig och blir nu alltmer värdefullt för varje dag. Tack vare det rekordhöga guldpriset höjde vi i juli våra utlåningsnivåer och erbjuder nu 250 kronor per gram för 18 karats guld. I dagarna kan det bli aktuellt med ytterligare höjning.

Att gå till pantbank för att lösa sina likviditetsproblem är säkrare och tryggare än de flesta andra låneformer. Panten är den enda säkerheten för lånet. Kan eller vill man inte lösa lånet säljs föremålet på auktion. Blir det ett överskott efter avdrag för lånebeloppet, räntor och avgifter tillfaller överskottet kunden. Blir det underskott står pantbanken för förlusten. Nittio procent av kunderna löser sina varor medan tio procent av varorna säljs på auktion

Allt fler blir kunder hos Pantbanken Sverige. Man måste ha ett föremål med andrahandsvärde, vara myndig och kunna visa legitimation. Många lånar på riktigt dyra lyxvaror, och på klockor och guld. Andra lånar på mindre föremål och på silverföremål.

En kvarts miljon svenskar går regelbundet till pantbank för att låna pengar på sina föremål. Nuförtiden går det utmärkt att sköta sina lån hos Pantbanken Sverige digitalt. Där kan man delta i auktionerna där förfallna panter bjuds ut. I webshopen kan man köpa förfallna panter.

Mer information: Peter Sundström, vd Pantbanken Sverige, telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00, www.pantbanken.se

_______________________________________________________________________
Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 22 pantbanker. Sju pantbankskontor finns i Stockholm, två i Malmö, två i Göteborg samt ett i Uppsala. Det finns nu sex franchisepantbanker i Västerås, Eskilstuna, Helsingborg, Kristianstad, Östersund och Umeå. Det finns tre pantbanker i Helsingfors, Finland. Sedan 2010 finns också en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget belånar också bilar och båtar. Bolaget ägs till 67 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 33 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.