Svenskarna har pengar i plånböckerna: Köper mer och lånar mindre

Nu har svenskarna mycket pengar i sina plånböcker. Det märker Pantbanken Sverige som under juli ökat sin försäljning med 115 procent jämfört med samma månad förra året. Under samma tid har utlåningen minskat med 13 procent jämfört med året innan.

– Det här är en ovanlig situation. Det har aldrig varit så tydligt att många har fått mer pengar i plånböckerna, säger Peter Sundström, vd i Pantbanken Sverige.

På pantbankerna brukar det gå att avläsa hur den genomsnittlige svenskens ekonomi är, för lånebeteendet skiljer sig åt beroende på ekonomin och vad man tror om framtiden.  Nu är det många som handlar på pantbanken och färre som lånar.

– Det är tydligt att de senaste årens skattesänkningar har fått genomslag. Många kunder löser ut sina lån och färre kommer tillbaka och lånar igen. Samtidigt går försäljningen som aldrig förr och juli månad var vår bästa försäljningsmånad i bolagets 148-åriga historia.

Trogen kundkrets
Pantbanken har alltid en trogen kundkrets, t ex personer som är i otakt med sin likviditet, eller de som har ojämna inkomster, och som behöver klara sina jämna utgifter. Ungefär 250 000 personer i landet går varje år till pantbanken. Man behöver ett föremål med andrahandsvärde, vara 18 år och kunna visa legitimation för att få låna. Ungefär tio procent av det som belånas hämtas inte ut igen och anledningen till det är ofta att kunder ser pantbanken som en plats att avyttra sina föremål till bästa pris.

Auktioner och butiksförsäljning
Förfallna panter säljs på auktion, efter påminnelse att föremålet kommer att säljas på auktion om det inte hämtas ut. Om pantbanken får mer betalt på auktionen än föremålet belånats för och kostnaderna för lånet, så går överskottet till låntagaren. Blir det en förlust står pantbanken för den.

De förfallna panterna säljs på auktion och om de inte säljs där kan de senare köpas direkt från pantbanken. Det är denna försäljning som ökat i sommar. Med hela 115 procent. Utlåningen har under samma tid gått ned med 13 procent.

– Genom åren har det ständigt ökande guldpriset haft en positiv påverkan på pantbankens resultat. Nu verkar de som om svenskarnas privatekonomi har ett lika stort genomslag, säger Peter Sundström.

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har 17 pantbanker. Fem pantbankskontor finns i Stockholm, ett i Solna, två i Malmö samt två i Göteborg. Det finns fem franchisepantbanker i Västerås, Uppsala, Örebro, Eskilstuna och Helsingborg. 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Sedan hösten 2010 finns en pantbank på nätet via pantbanken.se. Bolaget ägs till 68 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 32 procent ägs av ett 110-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.