Världens äldsta låneform nu på webben: Pantsätt via webben och få mer för smycken och klockor

Att låna på pantbank är ett av de enklaste och bästa sätten för den som har ett tillfälligt behov av snabba pengar och ett värdeföremål att låna på. Det är både riskfritt och säkert. I Sverige har många människor långt till närmaste pantbank. Men nu kan alla låna på sina smycken och klockor. Pantbanken Sverige som funnits sedan 1866, startar den 1 november pantbank på nätet.

Den som vill låna pengar på sina värdeföremål, t ex smycken eller klockor beställer en påse från pantbanken att skicka varorna i. De kommer i rekommenderad försändelse till pantbanken som värderar föremålen och sätter in pengarna på långivarens konto inom 24 timmar. Låntagaren får snabbt besked om lånets storlek via SMS eller mail.

– Vi tror att låneformen som vi på pantbanken erbjuder passar många fler än de som idag har tillgång till den, därför erbjuder vi den här möjligheten för alla i hela landet. Vi har tagit fram ett säkert sätt att låna hos oss på distans. Men behöver bara tillgång till ett postutlämningsställe, och kan sköta sitt lån över webben. Det är många som har tillfälliga likviditetsbehov och vi vill erbjuda det här som alternativ för de som har föremål med andrahandsvärde att låna på, säger Peter Sundström vd i Pantbanken Sverige.

Den som väljer den här låneformen för att bättra på sin likviditet får sina föremål värderade och inte bara vägda, som de som köper guld gör.

– Det här är ett säkert och tryggt sätt att låna pengar utan att sätta sig i skuld. Kunden kan närsomhelst lösa ut sitt föremål igen och efter lånetiden, när lånet är återbetalat, kommer det tillbaka på samma trygga sätt - i en rekommenderad försändelse. Alla föremål är försäkrade upp till 50 000 kronor, förklarar Peter Sundström.

250 000 svenskar går varje år till pantbank. De får sina föremål värderade aldrig sin person. Genomsnittslånet hos de som tar lån i butik hos Pantbanken Sverige är på 5 000 kronor, löper på fyra månader och kostar ca 162 kronor per månad plus 40 kronor i expeditionsavgift.  De föremål som inte löses ut när lånetiden gått ut och efter påminnelse säljs på auktion. Om det blir ett överskott efter auktion går de pengarna till låntagaren, blir det förlust, står pantbanken för förlusten. Den som tar ett lån hos pantbanken riskerar att bli av med sitt föremål om lånet inte betalas, men får varken betalningsanmärkning eller hamnar hos kronofogden. Flera miljoner svenskar har lång väg till sin närmaste pantbank.

– Vi har inledningsvis tänkt oss att det är små behändiga föremål som vi kommer att ge lån på, men om någon vill skicka in något som är mer skrymmande så går det också bra. De får kontakta oss så kommer vi överens om hur det ska skickas till oss, säger Peter Sundström.

Peter Sundström, vd, Pantbanken Sverige,
telefon: 08-667 01 14, 0709-37 11 00
www.pantbanken.se
__________________________________________________________________________________________

Pantbanken Sverige, Aktiebolaget för Varubelåning, är Sveriges äldsta pantbank och har fyra pantbanksbutiker i Stockholm, på Storgatan 8, Ringvägen 125, Mäster Samuelsgatan 44 och Fridhemsplan 23, två butiker i Malmö på Södra Förstadsgatan 60 och Hamngatan 3 samt en i Göteborg på Norra Hamngatan 36. Det finns två franchisebutiker, en i Västerås på Stora gatan 43 och en butik på Kungsgatan 32 i Uppsala. I december 2008 öppnades en pantbank i Helsingfors, Finland. Bolaget ägs till 67 procent av en stiftelse som bildades 1929 av bolagets legendariske grundare Johan Alfred Jansson, även kallad Pant-Janne. Övriga 33 procent ägs av ett 70-tal personer med nära anknytning till Pantbanken. Verksamheten står under tillsyn av länsstyrelsen i Stockholm och länsstyrelsen i Helsingfors.