KARLSTAD: ALMI Invest & Wingefors Invest investerar i Paperton.com

ALMI Invest Västsverige har tillsammans med Wingefors Invest investerat i Paperton.com – en handelsplats på internet som tillgängliggör och säljer tidskrifter i digital form. När som helst och var som helst ges användaren frihet att på ett enkelt sätt få tillgång till alla favoritmagasin i det personliga biblioteket – på många tekniska plattformar.

Den 13 september lanserar handelsplatsen paperton.com, som ger förlagen möjlighet att erbjuda användaren digital åtkomst till sina favoritmagasin, på många tekniska plattformar. Idén uppkom genom det begränsade utbudet av magasin i mindre städer såsom Karlstad. Paperton startade som ett inkubatorföretag på Stiftelsen Inova i Wermland. Genom dem kom de i kontakt med ALMI Invest och Wingefors Invest.

Användaren bygger över tid upp en bred och sökbar informationsdatabas med redaktionellt material i form av magasin och lösa artiklar. På så sätt skapas en egen digital tidningshög, som användaren alltid kan bära med sig.

– Vi ser en växande marknad av läsare som använder internet för att söka information och läsa artiklar. Paperton binder samman läsare med förlagens produkter på ett enkelt sätt och ökar tillgängligheten. Vi tror att Paperton kommer att växa kraftigt och kunna nå en marknadsledande position, säger Ulf Green, Invest Manager på ALMI Invest.

– Paperton.com är en verksamhet som definitivt har framtiden för sig. Vi har följt utvecklingen i USA och ser fördelarna för såväl konsument som förlag även i Norden. Vi ser fram emot att tillsammans med alla parter nå en allt större marknad, säger Per Fredriksson, VD på Wingefors Invest.

– Affärsmodellen bygger på en provisionsbaserad försäljning och således ingen direkt kostnad för förlagen. Det räcker att man sneglar på den amerikanska marknaden för att man ska förstå att det finns stor potential i vårt koncept. Därför var det viktigt för oss att hitta rätt investerare. Tillsammans med ALMI Invest och Wingefors Invest kan vi strategiskt växa och nå våra mål, säger Nima Samimi, VD på Paperton.

Nätbaserad tjänst - Mac, iPad, PC eller kanske Android?
Paperton.com har som målsättning
att användare ska ha frihet att välja vilken digital plattform den så önskar till det personliga biblioteket. Detta oavsett om den använder PC, Mac, Android eller iPad, som snart når den skandinaviska marknaden. Redan idag finns dessutom ett 50-tal titlar knutna till Paperton och det är ett växande utbud. Intresset är stort bland förlagen.

- Under hösten kommer vi att ansluta fler förlag till paperton.com och därmed vara ytterligare ett steg närmare att bli den självklara plattformen för digital publicering och försäljning av tidskrifter på nätet, avslutar Nima Samimi.

Ulf Green, Tfn 070 – 339 12 71, ulf.green@almiinvest.se
Per Fredriksson, Tfn 070 – 229 90 73, per.fredriksson@wingeforsinvest.se
Nima Samimi, Tfn 073 – 506 56 29, nima.samimi@paperton.com

Om ALMI Invest
ALMI Invest är ett riskkapitalbolag som investerar i svenska bolag med spännande, skalbara affärsmodeller och drivna entreprenörer i syfte att nå ökad tillväxt. ALMI Invest består av sju regionalt baserade riskkapitalfonder med lokala kontor och lokalt förankrade investment managers.

Om Wingefors Invest
Wingefors Invest är ett investmentbolag grundat av Lars Wingefors, med
inriktning på att utveckla företag inom handel och produkter/tjänster för
hushåll.

Paperton.com är en nättjänst som distribuerar och säljer tidskrifter i digital form Vi bidrar till ett hållbart ekosystem för distribution av digitala magasin. Paperton grundades 2009 och drivs i samarbete med Almi Invest och Wingefors Invest. Bolaget har idag 8 anställda med huvudkontor i Karlstad.