Nordens främsta handelsplats för digitala magasin lanseras

Den 13 september lanseras Paperton.com, en handelsplats på internet som erbjuder information och inspiration i form av digitala magasin. När som helst, var som helst och hur som helst ges användaren frihet att på ett enkelt sätt få tillgång till alla favoritmagasin i det personliga biblioteket – på många tekniska plattformar. För förlagen innebär det ett mål i krysset för att komma läsarna ännu närmare.

- Vi underlättar för läsare att hitta, köpa och ta del av redaktionellt material. Vi arbetar ständigt med att förbättra och optimera läsupplevelsen genom att göra det enklare för läsaren att ta del av relevant information, säger Nima Samimi, VD på Paperton.

Paperton startade som ett inkubatorföretag på Stiftelsen Inova i Wermland. Genom dem kom de i kontakt med ALMI Invest och Wingefors Invest, som nu även valt att investera i bolaget. Idén uppkom genom det begränsade utbudet av magasin i mindre städer såsom Karlstad. Dessutom tappar förlagen upplagor i och med att fler och fler söker sig till Internet för information.

Det personliga biblioteket – var du än befinner dig
Användaren bygger över tid upp en bred och sökbar informationsdatabas med redaktionellt material i form av magasin och lösa artiklar. Det personliga biblioteket blir en tillgång som användaren ständigt kan återkomma till för att söka information och inspiration.

Nätbaserad tjänst – Mac, iPad, PC eller kanske Android?
Målsättningen är att användare ska ha frihet att välja vilken digital plattform den så önskar till det personliga biblioteket. Detta oavsett om den använder PC, Mac, Android eller iPad, som snart når den skandinaviska marknaden.

Stort intresse bland förlag
Redan idag finns ett 50-tal titlar knutna till Paperton och det är ett växande utbud. Intresset är stort bland förlagen, deras kunder får ett mervärde när Paperton tillgängliggör material.
- Tjänsten är kostnadseffektiv då förlagen slipper utveckla en egen tjänst. Vi tar varken betalt för att publicera, lagra eller tillhandahålla vårt publiceringsverktyg. Sedan vet vi att förlagen redan idag arbetar under hård tidspress, därför publicerar vi tidningarna åt dem.

- Under hösten kommer vi att ansluta fler förlag till paperton.com och därmed vara ytterligare ett steg närmare att bli den självklara plattformen för digital publicering och försäljning av tidskrifter på nätet, avslutar Nima Samimi.

Nima Samimi, VD
nima.samimi@paperton.com

Staffan Svantesson, Varumärkes- och kommunikationschef
Tfn 0735
staffan.svantesson@paperton.com

Paperton.com är en nättjänst som distribuerar och säljer tidskrifter i digital form. Vi bidrar till ett hållbart ekosystem för distribution av digitala magasin. Paperton grundades 2009 och drivs i samarbete med Almi Invest och Wingefors Invest. Bolaget har idag 8 anställda med huvudkontor i Karlstad.