Paperton lanserar Android-app

Nu lanserar Paperton en app som gör tidningstjänsten tillgänglig även på Android-enheter. Detta innebär att Paperton är den första molnbaserade samlingsplatsen för digitala magasin och tidskrifter som är åtkomlig genom andra läsplattor än iPad. Tidskrifter är nu åtkomliga för köp och läsning genom dator, iPad, Androidläsplattor och Android-telefoner.

Paperton ser stor potential att nå ut till en bred marknad med sin Android-app då intresset för att läsa digitala tidningar på läsplattor har ökat kraftigt det senaste året.

– Vi ser en ökad satsning på Android-plattor från hårdvaruleverantörer. Att utveckla appar för alla plattformar där vår tidningstjänst kan användas går i linje med vårt mål att göra magasin och tidskrifter tillgängliga för alla, säger Nima Samimi, VD på Paperton.

Fokus i den första versionen har främst legat på att skapa väl synkade funktioner hos alla Papertons plattformar. För att molntjänsten ska fungera optimalt krävs det att alla personliga inställningar ser likadana ut oberoende av vilken skärm läsaren väljer att titta på Paperton genom.

– Paperton minns nu vilken sida användaren slutade läsa en tidning på vilket gör det sömlöst att fortsätta läsningen på en annan plattform. Detta är ett exempel på en funktion som ingår i en ny funktionsgrupp där vi satsar på att optimera synkroniseringen mellan alla våra plattformar, avslutar Nima Samimi.

Ladda ner Papertons Android-app här

Nima Samimi, VD
nima.samimi@paperton.com

Paperton är en molntjänst som distribuerar och säljer magasin och tidskrifter i digital form. Vi bidrar till ett hållbart ekosystem för distribution av digitala magasin. Paperton grundades 2009 och drivs i samarbete med Almi Invest och Wingefors Invest. Bolaget har idag 12 anställda med huvudkontor i Karlstad.