Paperton lanserar digitalt publiceringsverktyg – XFORM

XFORM är Papertons nya publiceringsverktyg för förlag, som på ett snabbt och enkelt sätt bryter ut text och bild från en PDF-fil och konverterar innehållet till HTML5. XFORM vidgar användarupplevelsen genom ökad fokus på text- och bildmaterial samt interaktivitet. Dessutom anpassas innehållet till den mobila enhet som användaren väljer att läsa sin tidning i. I och med denna lansering släpper Paperton även en app för iPhone.

1/20-del av produktionstiden
XFORM korrigerar automatiskt radbrytningar och formaterar texten. Det krävs endast ca tre timmar för att omvandla en tidning till ett HTML5-format, även om delar av processen sker manuellt. Dessutom blir URL:er och e-postadresser klickbara.

- Det tar ungefär 1/20-del av tiden att färdigställa materialet med XFORM, jämfört med att göra en digital tidning med någon av de övriga plattformarna som finns tillgängliga på marknaden idag. Dessutom blir materialet i tidningen anpassat för maximal läsbarhet på alla mobila enheter, säger Nima Samimi, VD för Paperton.

Publicering i egen app
XFORM möjliggör även för förlag att på ett resurseffektivt sätt publicera sina magasin som en egen app. Appen är då anpassad till de plattformar (iPhone, iPad och Android) där Paperton finns representerat. Då konverteringen redan är gjord krävs inget extra arbete för denna publicering.

- Fler och fler förlag efterfrågar möjligheten att genom en egen app öka ett magasins försäljning. Vår lösning bygger på befintlig teknik från Paperton, vilket möjliggör att vi med enkla medel kan tillhandahålla våra kunder en egen app, utan att kostnaden blir för stor.

Äntligen en iPhone-app
I och med lanseringen av XFORM släpps även en app för iPhone.

- Visst har vi önskat att släppa vår iPhone-app tidigare. Men vi har alltid eftersträvat att ge användarna en maximal läsbarhet och på så vis även bästa möjliga upplevelse. Då iPhone har en liten skärm och inte är optimal för statiska PDF-filer, har vi väntat tills nu. XFORM ger oss möjligheten att ge användaren det bästa, avslutar Nima Samimi.

Nima Samimi, VD
nima.samimi@paperton.com

Staffan Svantesson, Varumärkes- och kommunikationschef
Tfn 0735 - 16 16 14
staffan.svantesson@paperton.com

Paperton är en molntjänst för publicering av och handel med magasin och tidskrifter i digital form. Våra titlar nås via webb, iPhone, iPad och Android-enhet. Vi bidrar till ett hållbart ekosystem för distribution och försäljning av digitala magasin.