Paperton öppnar ännu ett fönster – nu till iPad

Paperton rivstartar det nya året och lanserar idag en iPad-app. Nu öppnas därmed ännu ett fönster till Papertons molnbaserade tjänst för publicering av och handel med digitala magasin och tidskrifter.

Förlag och utgivare har ända sedan lanseringen av Paperton.com i september förra året visat ett stort intresse för att komplettera sitt erbjudande med en digital version av sina tidningar. Dagens tillägg kan väntas höja intresset ytterligare.

– Surfplattornas format är väl lämpat för magasin och tidskrifter. Dessutom har våra användare efterfrågat en tjänst för iPad vilket gör att det känns mycket tillfredställande att idag kunna presentera den möjligheten, säger Nima Samimi, VD på Paperton.

Paperton är väldigt nöjda med den första versionen av applikationen som är ett viktigt delmål. Men redan nu pågår utvecklingen av nästa version och arbetet med att öppna fönster till nya plattformar intensifieras under 2011.

– Vi vill understryka att Paperton är mer än en iPad-app. Det är en molnbaserad tjänst där användarens önskemål styr. Vi arbetar fortfarande lika övertygat utifrån visionen som Paperton föddes ur. Alltså, att användaren ska ha möjlighet att välja bland sina favorittitlar och ha valfrihet att ta del av dessa på plattformarna de önskar. iPad är från och med idag ett möjligt fönster för våra användare men arbetet med att öppna fler tar rejäl fart under 2011. Bland annat ligger vi långt framme i utvecklingen av en Android-app, berättar Nima Samimi.

Syftet med Paperton är att lyfta fram det redaktionella materialet i tidningarna. För att göra detta så bra som möjligt i kommande versioner för man en nära dialog med användare och partners, för att hitta en bra balans mellan teknik, läsbarhet och funktionalitet.

– Redaktioner och förlag lägger ner ett stort arbete på det redaktionella materialet i sina tidningar. Vi ser det som vår uppgift att presentera detta material digitalt. Läsningen är idag pdf-baserad eftersom vi vill att läsupplevelsen i grunden ska vara densamma som i pappersupplagan. Naturligtvis kommer vi löpande att förädla pdf:en och tillföra funktioner som våra användare och partners efterfrågar, säger Nima Samimi.

Paperton ser med tillförsikt på det nya året. Dagens lansering och kommande utveckling gör att 2011 ser ut att bli ett riktigt intressant år för alla som älskar magasin och tidskrifter.

Ladda ner Papertons app här.

Staffan Svantesson, Varumärkes- och kommunikationschef
Tfn 0735 - 16 16 14
staffan.svantesson@paperton.com

Paperton är en molntjänst som distribuerar och säljer magasin och tidskrifter i digital form. Vi bidrar till ett hållbart ekosystem för distribution av digitala magasin. Paperton grundades 2009 och drivs i samarbete med Almi Invest och Wingefors Invest. Bolaget har idag 12 anställda med huvudkontor i Karlstad.