Delårsrapport januari – juni 2022

ANDRA KVARTALET

• Omsättningen uppgick till 458,8 MSEK (403,0 MSEK), en ökning med 14 % jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till 213,6 MSEK (111,4 MSEK), en ökning med 92 %.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 213,0 MSEK (110,3 MSEK), och resultat efter skatt uppgick till 170,1 MSEK (88,3 MSEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 261,8 MSEK (262,3 MSEK), och kassaflödet från investeringsverksamheten uppgick till -230,2 MSEK (-212,3 MSEK).
  • Vid utgången av perioden uppgick likvida medel till 594,9 MSEK (651,0 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,61 SEK (0,84 SEK) och efter utspädning 1,61 SEK (0,84 SEK).
  • Intäkterna för kvartalet är framför allt hänförliga till Cities: Skylines, Crusader Kings III, Europa Universalis IV, Hearts of Iron IV och Stellaris.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER I ANDRA KVARTALET

• Nytt nedladdningsbart innehåll släpptes till spel under perioden; Overlord till Stellaris, Fate of Iberia till Crusader Kings III, New Alliances till Surviving the Aftermath samt Gangs till Prison Architect.
  • Nya portningar av spel släpptes under perioden; Shadowrun Trilogy.
  • Nya portningar av nedladdningsbart innehåll släpptes under perioden; Nemesis till Stellaris.

FÖRSTA SEX MÅNADERNA 2022

• Omsättningen uppgick till 934,9 MSEK (767,5 MSEK), en ökning med 22 % jämfört med samma period föregående år.
  • Rörelseresultatet uppgick till 422,0 MSEK (203,9 MSEK), en ökning med 107 %.
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 420,7 MSEK (201,8 MSEK), och resultat efter skatt uppgick till 338,7 MSEK (165,1 MSEK).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,21 SEK (1,56 SEK) och efter utspädning 3,20 SEK (1,56 SEK).

VD:S KOMMENTAR

Den första halvan av 2022 har vi fortsatt på vår inslagna väg och fördjupat vår strategi- och managementportfölj med bra releaser, breddat vår spelarbas och bibehållit en god kostnadskontroll. Samtidigt har valutakurserna gett oss ytterligare medvind. Effekterna märks bland annat i en riktigt stark vinstmarginal om 46 procent under årets andra kvartal.

Fredrik Wester, VD

PRESENTATION AV RAPPORT

Den 2 augusti kl 12:00 presenteras rapporten av Fredrik Wester och Alexander Bricca via livestream på Paradox YouTube-kanal för att presentera kvartalets resultat samt svara på rapport- och finansrelaterade frågor, https://youtube.com/paradoxinteractive.

Dina frågor kan ställas innan presentationen via vårt forum eller via ir@paradoxinteractive.com. Det kommer att vara möjligt att mejla in frågor till ir@paradoxinteractive.com under presentationen.

Du kan se presentationen i efterhand här.

Denna information är sådan som Paradox Interactive AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-08-02 08:00 CET.

Email: ir@paradoxinteractive.com

Koncernen Paradox består idag av förlagsverksamhet samt egen utveckling av datorspel och varumärken. Paradox har en bred spelportfölj och äger de viktigaste varumärkena som Stellaris, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Cities: Skylines, Prison Architect, Victoria, Age of Wonders samt World of Darkness varumärkeskatalog. Sedan starten 2004 har Paradox gett ut spel världen över, först via fysisk distribution men sedan 2006 främst i digitala distributionskanaler. Företaget utvecklar främst spel för PC och spelkonsoler, men släpper även spel på mobila plattformar. Till de största marknaderna hör USA, Storbritannien, Kina, Tyskland, Frankrike och Skandinavien. Idag spelar över fem miljoner spelare Paradoxspel varje månad.

Paradox Interactive AB (publ)s aktier är listade på Nasdaq First North Premier, ticker PDX. Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca.se, +46-8-528 00 399. För mer information, besök www.paradoxinteractive.com