Harebrained Schemes och Paradox Interactive går skilda vägar när den Seattle-baserade utvecklaren söker nya möjligheter

Paradox Interactive (Paradox) och Harebrained Schemes (HBS) – utvecklare av Shadowrun-trilogin, BATTLETECH och The Lamplighters League – går skilda vägar den 1 januari 2024. Separationen är en gemensam överenskommelse som grundar sig i varje parts strategiska och kreativa prioriteringar. Paradox kommer att behålla rättigheterna till The Lamplighters League och andra spel som utvecklats av studion. HBS kommer att söka nya publicerings-, partnerskaps- och investeringsmöjligheter.

“Paradox har fokuserat sin strategi mot sin kärna inom strategi- och managementspel med väldigt lång livslängd", säger Charlotta Nilsson, COO på Paradox. "Vi och HBS ledning har diskuterat vad som skulle hända efter lanseringen av The Lamplighters League, men ett nytt projekt eller uppföljare i samma genre var inte i linje med våra planer för spelportföljen. Därför ser vi att en separation är den bästa vägen framåt. Vi är väldigt glada att denna talangfulla och begåvade studio har chansen att fortsätta och ser verkligen fram emot att få se vad de kommer att göra härnäst."

"Harebrained Schemes kommer att stödja The Lamplighters League till slutet av året, samtidigt som vi söker ny finansiering och nya partnerskap för en oberoende framtid 2024", säger Brian Poel, Studio Operations Manager på HBS. "Vårt uppdrag som studio förblir detsamma: att göra spel som utmanar ditt sinne och berör ditt hjärta.

För mer information, vänligen kontakta:

Paradox Interactive
Fredrik Wester, VD

Alexander Bricca, CFO
Email: ir@paradoxinteractive.com

Harebrained Schemes

Brian Poel, Studio Operations Manager
Email: info@hbs-studios.com

Om Paradox Interactive
Koncernen Paradox består idag av förlagsverksamhet samt egen utveckling av datorspel och varumärken. Paradox har en bred spelportfölj och äger de viktigaste varumärkena som Stellaris, Europa Universalis, Hearts of Iron, Crusader Kings, Cities: Skylines, Prison Architect, Victoria, Age of Wonders samt World of Darkness varumärkeskatalog. Sedan starten 2004 har Paradox gett ut spel världen över, först via fysisk distribution men sedan 2006 främst i digitala distributionskanaler. Företaget utvecklar främst spel för PC och spelkonsoler, men släpper även spel på mobila plattformar. Till de största marknaderna hör USA, Storbritannien, Kina, Tyskland, Frankrike och Skandinavien. Idag spelar över fem miljoner spelare Paradoxspel varje månad.

Paradox Interactive AB (publ)s aktier är listade på Nasdaq First North Premier, ticker PDX. Certified Advisor: FNCA Sweden AB, info@fnca.se. För mer information, besök www.paradoxinteractive.com