Internationell lansering av BET Play

New York, 22 juni – Viacom International Media Networks (VIMN) lanserar idag BET Play internationellt. BET Play är en abonnemangstjänst för video-on-demand (SVOD) som ger tittarna tillgång till BETs innehåll så som musikgalor, TV-serier och program, dokumentärer, standup, nöjesnyheter och musikframträdanden.

BET Play ger fans en möjlighet att se innehållet på iOS och Android telefoner och surfplattor samt Air Play-TV.

Lanseringen av BET Play sammanfaller med 2016 BET Awards med programledarna Anthony Anderson och Tracee Ellis Ross samt uppträdanden av Alicia Keys, Maxwell samt ett hyllningsframträdande till artisten Prince.

-          Lanseringen av BET Play expanderar varumärkets geografiska tillgänglighet genom att göra det tillgängligt för fler tittare, på nya marknader där BET inte finns som TV-kanal, säger Michael D. Armstrong, Executive Vice President och General Manager för International Brand Development på Viacom International Media Networks.

Med en innovativ design och ett användarvänligt gränssnitt erbjuder BET Play hundratals avsnitt från serier som Being Mary Jane med Gabrielle Union, Real Husbands of Hollywood med Kevin Hart, Chasing Destiny med Kelly Rowland, Zoe Ever After med Brandy Norwood samt klassiska intervjuer med 106 & Park. Det kommer även att finnas miniserier som #BLX, musikframträdanden. BET Play kommer också att vara den enda plattformen för att live kunna se BET’s utmärkande events som BET Awards, BET Hip Hop Awards och Soul Train Awards. BET Play appen har också en live linjär feed för BET Soul med R&B, Neo Soul, Alternative Soul, Classic Soul, Hip Hop och Caribbean Music.

-          BET Play möjliggör att fans över hela världen får tillgång till innehåll som de älskar, när de vill och var de vill, säger Debra Lee, Chairman och CEO på BET Networks.

BET play är det senaste tillskottet till Viacom Play Plex portfölj av appar, anpassade för mobil, surfplattor och TV. Play Plex lanserades för första gången i slutet av 2015 och är tillgängliga för lanseringen i samtliga 180 internationella marknader som Viacom verkar. Det finns Play-appar för samtliga av Viacoms internationella TV varumärken – Comedy Central, MTV, Nickelodeon, Nick Jr., Paramount Channel, Spike och BET – som ger tillgång till ett brett utbud av innehåll såväl som övrigt innehåll, till exempel spel för Nick Play.

Idag finns Play Plex apparna tillgängliga på över 40 marknader och har över 8 miljoner nedladdningar och streamats mer än 150 miljoner gånger.

-          Vi har sett ett mycket stort intresse för vår portfölj av Play Plex appar som har överträffat våra förväntningar. Dessa produkter ger tittarna tillgång till vårt innehåll på sina egna villkor, när de vill och ger VIMN en flexibilitet att anpassa oss efter olika marknader, våra partners eller olika varumärkens behov, säger Bob Bakish, President och CEO för Viacom International Media Networks.

BET Play är nu tillgängligt för nedladdning för iOS och Android enheter till en kostand av 3.99USD/månad. Fans kan teckna en 7 dagars gratis testperiod.

Om Viacom International Media Networks
Viacom International Media Networks (VIMN), en del av Viacom Inc. (NASDAQ: VIAB, VIA), erbjuder global multimedial underhållning med några av världens mest populära varumärken som exempelvis MTV, Comedy Central, VIVA, VH1, Nickelodeon och Paramount Channel. Viacom-varumärken når över 3,4 miljarder abonnenter i över 180 länder och områden via 200 lokalt styrda TV-kanaler och mer än 550 digitala och mobila medier, på 40 olika språk. För mer information om Viacom, besök vår profil på LinkedIn: @ViacomNordics