Jesper Dahl ny nordisk vd för Viacom

Den första oktober tar Jesper Dahl över rollen som vd (General Manager) för den nordiska delen av Viacom International Media Networks (VIMN). Dahl är idag distributionschef på Viacom och har arbetat i företaget sedan 2005.

Jesper Dahl kommer senast från en tjänst som distributionschef med fokus på expanderad distribution och strategisk tillväxt på de nordiska marknaderna. Under Dahls ledning har Viacoms erbjudande utvecklats med bland annat streamingtjänsten Paramount +, en tjänst som erbjuder Paramount Pictures senaste filmer med exklusiva first run-rättigheter, tillsammans med filmklassiker och innehåll från Viacoms olika varumärken.

-          Vi befinner oss i en väldigt spännade fas när det kommer till konsumtion av innehåll, med en extremt snabb tillväxt i just norden. Att leverera starkt innehåll och innovativa lösningar som möter efterfrågan från både konsumenter och partners är viktigare än någonsin och jag ser fram emot att fortsätta utveckla och stärka vårt erbjudande, säger Jesper Dahl, ny VD för Viacom i Norden.

Dahl har tidigare haft olika ledande positioner inom både försäljning och distribution på Viacom i Norden, MTV Networks och Canal Digital. Dahl tar över VD posten efter Andrea Sahlgren, som lämnar Viacom efter 12 framgångsrika år.

-          Jesper har haft en central roll i våra framgångar i norden och har signifikant ökat vår distribution på dessa marknader. Andrea lämnar verksamheten i mycket gott skick, jag är väldigt glad över att just Jesper nu tar över rodret och fortsätter vårt utvecklingsarbete på den här viktiga marknaden, säger James Currell, chef för Viacom (VIMN) I UK, norra och östra Europa.

Karolina Moberg, PR & Communications Manager

Med starka och etablerade varumärken som MTV, Nickelodeon och Comedy Central är Viacom ett av världens största mediebolag. Viacom International Media Networks är divisionen av Viacom som verkar utanför USA och levererar TV-underhållning i världsklass till cirka 170 länder runtom i världen. Vårt innehåll finns tillgängligt i olika typer av plattformar såsom linjär-TV, online, via appar och i sociala medier. I Norden ingår MTV, Nickelodeon, Nick Jr, Comedy Central, VH1 och Paramount Channel i vår portfolio och vårt arbete sker lokalt i de nordiska länderna, med kontor i varje land. Viacom International Media Networks sänder globalt på 37 språk, har 200 lokalt styrda TV-kanaler och mer än 550 digitala medier. Totalt har Viacoms varumärken en räckvidd på cirka 700 miljoner hushåll världen över. www.vimnnordics.com