Viacom i globalt samarbete med Snapchat

Nu inleds ett globalt samarbete mellan Viacom och Snapchat som innefattar både innehållsproduktion och annonsförsäljning. Samarbetet inleds i USA och medför att Viacom i större utsträckning kan dela korta klipp och innehåll via Snapchat men inkluderar även ett partnerskap för annonsering.

Imorgon, den 10 februari, släpper Viacom två nya kanaler på Snapchat Discover – en internationell Comedy Central kanal och även MTV Discover, skräddarsydd för den amerikanska marknaden och som ett komplement till den befintliga internationella MTV-kanalen. Comedy Central på Snapchat blir tillgängligt även i Sverige och kommer att leverera humor och underhållning, utvalda ”WTF news”, exklusiva videos med komiker och under året kommer fler originalserier att göra smygpremiär på Snapchat.

Samarbetet inkluderar även rättigheter till att sälja Snapchats annonsutrymme i USA, vilket gör att ytterligare ett mervärde  kan erbjudas till de TV-annonsörer som vill inkludera Snapschats videofunktion i sin mediemix. Förutom att sälja sin annonser tillsammans med eget innehåll på Snapchat Discover så kommer Viacom även att sälja Snapchats annonsutrymme på den amerikanska marknaden, bland annat annonser i pågående berättelser (Stories) och även i Live Stories. Viacom blir exklusiv extern säljpartner för Snapchat och är det enda TV-bolag som har ett sådant samarbete med Snapchat.

Sedan lanseringen i USA 2015 har Snapchat blivit ett centralt verktyg för att utveckla och dela humorinnehåll. Comedy Central är även ett av appens populäraste varumärken. Snapchat kommer även att få en ökad tillgång till att producera livevideos från Viacoms främsta events, bland andra MTV Video Music Awards (VMAs), BET Experience och MTV EMAs.

Det globala samarbetet har växt fram ur ett befintligt samarbete, där Viacoms in-house byrå Viacom Velocity har skapat kreativt innehåll till Snapchats Discover-kanal. Snapchat har även delat Viacom events via Snapchat Live Stories och Snapchat Discover.

Om Viacom International Media Networks
Viacom International Media Networks (VIMN), en del av Viacom Inc. (NASDAQ: VIAB, VIA), erbjuder global multimedial underhållning med några av världens mest populära varumärken som exempelvis MTV, Comedy Central, VIVA, VH1, Nickelodeon och Paramount Channel. Viacom-varumärken når över 3,4 miljarder abonnenter i över 180 länder och områden via 200 lokalt styrda TV-kanaler och mer än 550 digitala och mobila medier, på 40 olika språk.