Viacom lanserar underhållningskanalen Paramount Network i Sverige

Viacom International Media Networks Nordics (VIMN Nordics) presenterar idag en helt ny kanal på den svenska TV-marknaden, Paramount Network. Kanalen samlar det bästa från flera av Viacoms populära varumärken till en bred underhållningskanal. Sändningarna startar i januari 2019 och kanalen kommer finnas tillgänglig hos ett stort antal operatörer. Till rollen som Head of Paramount Network (channels) och Paramount+ (SVOD) rekryteras konsulten Karolina Stallwood, senast innehållsdirektör på MTG Sverige.

Paramount Network är en lokalt anpassad underhållningskanal och Viacoms första breda underhållningssatsning i norden. Kanalen kommer visa en mix av filmer, humor från Comedy Central samt det bästa från MTV, TV Land och Channel 5. Lanseringen följer efter den framgångsrika lanseringen av SVOD-tjänsten Paramount+ som släpptes under förra året.

-          Med Paramount Network kan vi nu erbjuda de svenska tittarna allt det bästa från Viacom på en kanal. Karolina Stallwood är helt rätt för uppdraget och med hennes internationella erfarenhet och kompetens inom både innehåll och kanalutveckling har vi nu alla förutsättningarna att skapa en bred underhållningskanal i toppklass, säger Jesper Dahl, nordisk VD för Viacom.

Karolina Stallwood tillträder som Head of Paramount Network (channels) och Paramount+ (SVOD) under hösten. Hon kommer senast från en roll som innehållsdirektör på MTG Sverige (idag NENT Group Sverige), där hon satt i den svenska ledningsgruppen och var ansvarig för allt innehåll för TV3, TV6, TV8, Tv10 samt Viafree. Hon har även arbetat som kanalchef inom TV4-gruppen samt varit kanalansvarig på Channel 4, Channel 5 och Comedy Central i UK med lång erfarenhet av kanalutveckling och innehåll på olika plattformar. Stallwood går in på VIMN Nordics som konsult med ansvar för lanseringen av Paramount Network och vidareutvecklingen av Paramount+.

-          Att få lansera en helt ny tittarupplevelse är ett av de roligaste uppdragen man kan få i den här branschen. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med resten teamet få presentera en ny underhållningskanal för det svenska folket och vidareutveckla framgångssagan Paramount+. Det ska också bli väldigt kul att få jobba med en stor internationell spelare som verkligen satsar på ambitiöst innehåll för alla plattformar, säger Karolina Stallwood, tillträdande Head of Paramount Network (channels) och Paramount+ (SVOD) på Viacom i norden.

Paramount Network kommer att finnas hos Boxer/Com Hem, Telenor, Canal Digital, som ägs av Telenorkoncernen, Telia, Sappa och Viasat. Vid lanseringen ersätter kanalen Comedy Central i Sverige, utvalt innehåll från Comedy Central kommer istället att visas på Paramount Network tillsammans med innehåll från MTV, TV Land och Channel 5. MTV kommer att fortsätta som fristående kanal parallellt med Paramount Network.

Information om exakt programinnehåll och tablå presenteras i anslutning till att sändningarna startar i januari 2019.

Om Viacom Nordics:
Med starka och etablerade varumärken som MTV, Nickelodeon och Comedy Central är Viacom ett av världens största mediebolag. Viacom International Media Networks är divisionen av Viacom som verkar utanför USA och levererar TV-underhållning i världsklass till cirka 170 länder runtom i världen. Vårt innehåll finns tillgängligt i olika typer av plattformar såsom linjär-TV, online, via appar och i sociala medier. I Norden ingår MTV, Nickelodeon, Nick Jr, Comedy Central, VH1 och Paramount+ i vår portfolio och vårt arbete sker lokalt i de nordiska länderna. Viacom International Media Networks sänder globalt på 37 språk, har 200 lokalt styrda TV-kanaler och mer än 550 digitala medier. Totalt har Viacoms varumärken en räckvidd på cirka 700 miljoner hushåll världen över. www.vimnnordics.com