"2021 MTV EMAs" FIRAR MUSIK FÖR ALLA – VÄRLDEN ÖVER

Ed Sheeran vann "Best Artist" och "Best Song;" Lil Nas X tilldelades "Best Video;" BTS knep flest priser, inklusive "Best Pop" och "Best Group". Under galan uppmärksammade MTV även fem ´changemakers´ som kämpar för kärlek och jämställdhet

Den stjärnspäckade galan leddes av Saweetie, med oförglömliga framträdanden av Ed Sheeran, Imagine Dragons, Maluma, Måneskin, YUNGBLUD och Kim Petras

LADDA NED BILDER OCH PRESSMATERIAL HÄR: PRESS.MTVEMA.COM

SOCIAL TAGS: #MTVEMA @MTVEMA

STOCKHOLM — 14 NOVEMBER, 2021 — "2021 MTV EMAs" sändes återigen live från Papp László Budapest Sportaréna i Ungern, under parollen ’Music for ALL´. Det episka eventet, som sändes på MTV i 180 länder, bjöd på framträdanden i världsklass från dagens hetaste stjärnor. Galan firade musik, kärlek och jämställdhet – samtidigt som några av världens största artister prisades. På plats i Budapest fanns Bettina Buchanan och kvällens svenska röda-mattan-reporter Edvin Törnblom.

Ed Sheeran vann "Best Artist" och "Best Song" för "Bad Habits". Lil Nas X tilldelades "Best Video" för "MONTERO (Call Me By Your Name)", och BTS, med sina fyra vinster, knep flest priser inklusive "Best Pop", "Best K-Pop", "Best Group" och "Biggest Fans.”

Måneskin, som för första gången prisades på MTV EMAs tog hem "Best Rock", medan värden och artisten Saweetie vann "Best New". Nicki Minaj tilldelades "Best Hip-Hop", Olivia Rodrigo "Best Push", Maluma "Best Latin" och YUNGBLUD tog hem priset för "Best Alternative."

Priset för "Best Collaboration" gick till Doja Cat ft. SZA för "Kiss Me More", medan David Guetta vann "Best Electronic" och Billie Eilish tilldelades "Video for Good".

Med inspiration från värdstadens populära spakultur och floden Donau, som rinner genom Budapest, var showen omgiven av vatten med scener som såg ut att flyta.

Den Grammy-belönade globala superstjärnan Ed Sheeran, som prisades för "Best Artist" och "Best Song", inledde kvällens gala omgiven av neongraffiti, när han framförde sin senaste singel "Overpass Graffiti." Senare i showen uppträdde den brittiske singer-songwritern igen med sin stora hit från topplistorna - "Shivers".

Pristagaren för "Best New" och EMA-värden Saweetie, som tillförde showen både fashion och humor, bjöd publiken på oförglömliga nummer – solbad vid en champagnefylld pool i en palmkantad oas, Squid Games-inspirerade soldater i rosa overaller och MTV-prydda masker, skateboardfärder och virtuella chattar med vännen och sångerskan Anitta från Brasilien. När hon framträdde ett medley av sina hits ”Best Friend”, ”Tap In” och ”OUT OUT”, steg hon ned från himlen i en glittrig snöflinga.

Den globala latin-superstjärnan Maluma, som vann pris för "Best Latin”, tog med sig värmen till galan när han framträdde med sin nya singel "MAMA TETEMA", som också blev låtens världspremiär. Det energiska framträdandet, som utspelade sig på en regnig nattklubb, gästades även av Rayvanny från Tanzania och ett team av dansare.

Imagine Dragons återvände till EMAs för debuten av deras nya singel "Enemy". Nedsänkt i en flod av laserljus, rockade det bästsäljande bandet scenen tillsammans med den Grammy-nominerade rapparen och artisten J.I.D och en grupp dansare.

Med en gigantisk "MAMMAMIA"-skylt prydd av pyroteknik, lyste "Best Rock"-vinnarna Måneskin upp scenen med en spännande tolkning av sin hitsingel "MAMMAMIA". Det italienska rockbandet var klädda i svart och guld med sångaren Damiano David i ett par glittriga läderkalsonger.

Kim Petras gjorde en historisk EMAs-debut som den första transartisten att uppträda på galan. Klädd i en grön latexklänning med en svart body under, framförde den internationella popstjärnan ett sexigt medley av två nya outgivna låtar, "Coconuts" och "Hit It From The Back".

Den brittiska stigande stjärnan Griff gjorde sin EMA-debut med "One Night" med en skuggdansös och en dansare klädd i en spegelensemble.

Norska indiepopmusikern och MTV PUSH-artisten, Girl in Red, gjorde sin EMA-debut med sin hitsingel "Serotonin" från hennes internationella debutalbum ”If I Could Make it Go Quiet”. Hennes framträdande inleddes inne i ett grått hus som hon sedan lämnade för att komma närmare publiken. Huset lyfte sedan från marken och lämnade scenen i luften.

Huvudakten från WorldStage, OneRepublic, framförde en livlig tolkning av sin singel "Run" inför en slutsåld publik på Heroes Square i Budapest komplett med en fyrverkerifinal.

Multiinstrumentalisten, sångaren, låtskrivaren och pristagaren för "Best Alternative", YUNGBLUD avslutade kvällen med ett högoktanigt, pyroteknikfyllt framförande av hans senaste singel "fleabag". Under framträdandet föll folk från himlen och scenen trashades av artisten, klädd i leopardmönstrade byxor.

Showen bjöd också på speciella framträdanden av den internationella popstjärnan Rita Ora, supermodellen Winnie Harlow, den internationella musikern och producenten Ryan Tedder från OneRepublic, WWE Superstar Drew McIntyre, den internationella singer-songwritern och skådespelaren Olly Alexander (Years & Years), den internationella DJ:n och producenten Joel Corry och den brasilianska stjärnan och sångaren Manu Gavassi.

För första gången belönades vinnarna av "MTV EMA Generation Change Award" under EMAs huvudshow. Årets pristagare är fem unga förändrare som förespråkar jämställdhet och kärlek samtidigt som de kämpar mot anti-HBTQ+-politik. Skådespelerskan och talkshowvärden Drew Barrymore hedrade mottagarna via en inspelning där hon talade om jämställdhet. Vinnarna är Amir Ashour (Irak), grundare och styrelseordförande för IraQueer; Matthew Blaise (Nigeria) en icke-binär och öppet gayaktivist och grundare av The Oasis Project, som stödjer queerpersoner i Nigeria; Sage Dolan-Sandrino (USA) en afro-kubansk queer och transkvinna och grundaren av en kreativ studio och digital tidning, TEAM Mag; Erika Hilton (Brasilien) den första svarta transkvinnan som någonsin valts i São Paulo, Brasilien, och Viktória Radványi (Ungern) en styrelseledamot i Budapest Pride, Ungerns första feministiska och antirasistiska HBTQ+ NGO, som dök upp på scenen för att ta emot priset å vinnarnas vägnar och samtidigt skapa ett kraftfullt ögonblick av solidaritet med den globala HBTQ+-gemenskapen. "MTV EMA Generation Change Award" är en del av ett utökat partnerskap mellan MTV Entertainment (MTVE), en del av ViacomCBS, och All Out, den ledande globala förespråkargruppen för LGBTQ+, och en del av ViacomCBS Content for Change-initiativ.

Dessutom firade MTV alla lokala EMA-vinnare från olika regioner runt om i världen, från Spanien till Latinamerika, till Ungern och Afrika. ”Best Nordic Act” med Zara Larsson och Swedish House Mafia bland de nominerade, gick i år till danska Tessa.

HELA VINNARLISTAN FRÅN “2021 MTV EMAs”

*indikerar vinnaren

Best Artist
Doja Cat
Ed Sheeran*

Lady Gaga

Lil Nas X

The Weeknd

Best Pop

Doja Cat

Dua Lipa

Ed Sheeran

Best Song

Ed Sheeran - Bad Habits*

Justin Bieber - Peaches ft. Daniel Caesar, Giveon

Lil Nas X - MONTERO (Call Me By Your Name)

Olivia Rodrigo – drivers license

The Kid LAROI, Justin Bieber – STAY

Best Video

Ed Sheeran - Bad Habits

Justin Bieber - Peaches ft. Daniel Caesar, Giveon

Lil Nas X - MONTERO (Call Me By Your Name)*

Normani ft. Cardi B - Wild Side

Taylor Swift – willow

Best Collaboration

Black Eyed Peas, Shakira - GIRL LIKE ME

Bruno Mars, Anderson .Paak, Silk Sonic - Leave the Door Open

Lil Nas X, Jack Harlow - INDUSTRY BABY

The Kid LAROI, Justin Bieber – STAY

The Weeknd & Ariana Grande - Save Your Tears (Remix)

Best New

girl in red – Serotonin

H.E.R. - Fight For You

Harry Styles - Treat People With Kindness

Lil Nas X - MONTERO (Call Me By Your Name)

Best Nordic Act

Drew Sycamore

Sigrid

Swedish House Mafia

Tessa*

Zara Larsson

MTV EMA Generation Change Award

Amir Ashour

Matthew Blaise

Sage Dolan-Sandrino

Erika Hilton

Viktória Radványi

För pressmaterial och ytterligare information besök press.mtvema.com. Du kan hålla dig uppdaterad om allt som rör EMAs genom att följa showen på Instagram, Twitter, TikTok och Facebook samt följa hashtaggarna #MTVEMA @MTVEMA.

OM MTV EMAS 2021:

2021års MTV EMAs kommer att sändas över hela världen den 14 november under parollen "Music for ALL." En av årets största globala musikpris firar de hetaste artisterna från hela världen. MTV EMAs ger fans i 180 länder en unik plattformsupplevelse i MTVs globala nätverk. Följ @MTVEMA på Facebook, Twitter, TikTok och Instagram och gå med i samtalet under hastaggen #MTVEMA. Bruce Gillmer och Richard Godfrey är verkställande producenter. Debbie Phillips och Chloe Mason är producenter.

För pressbilder etc. besök press.mtvema.com.

PRESSKONTAKT SVERIGE:

Max Bellman