• Paramount Plus/

COMCAST OCH VIACOMCBS LANSERAR NY GEMENSAM STREAMINGTJÄNST - "SKYSHOWTIME" KOMMER TILL SVERIGE OCH UTVALDA EUROPEISKA MARKNADER

SVOD-partnerskapet kommer att inkludera premium- och originalinnehåll från Sky, NBCUniversal, Universal Pictures, Peacock, Paramount+, SHOWTIME®, Paramount Pictures och Nickelodeon

SkyShowtime lanseras på fler än 20 europeiska marknader inklusive Norden, Spanien, Portugal, Nederländerna, Central- och Östeuropa med start 2022

Paramount+ i Norden fortsätter att satsa framåt och övergår vid lanseringen 2022 till att bli SkyShowtime.

Pressmaterial finns HÄR

Stockholm, Sverige – 18 augusti 2021 - Comcast Corporation och ViacomCBS Inc. tillkännagav idag ett partnerskap för att lansera en ny SVOD-tjänst i mer än 20 europeiska territorier, med en räckvidd på 90 miljoner hushåll. SkyShowtime kommer samla decennier av den allra bästa underhållningen, filmerna och originalserierna från NBCUniversal, Sky och ViacomCBS varumärkesportfölj inklusive titlar från SHOWTIME, Nickelodeon, Paramount Pictures, Paramount+ Originals, Sky Studios, NBCUniversal, Universal Pictures och Peacock. Tjänstens stora utbud kommer täcka alla genrer och publikkategorier, bland annat drama, barn och familj, franchiseproduktioner, premiärfilmer, lokala produktioner och dokumentärer.

Den nya tjänsten förväntas lanseras 2022, förutsatt att man erhållit relevanta myndigheters godkännande. SkyShowtime kommer i slutändan att finnas tillgänglig på mer än 20 marknader inklusive: Albanien, Andorra, Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Finland, Ungern, Kosovo, Montenegro, Nederländerna, Nordmakedonien, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Serbien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Sverige.

Paramount+, som redan gjort succé på den svenska marknaden, kommer att fortsätta underhålla publiken med nya spännande premiärer under hösten som American Rust, Yellowstone säsong 4, Dexter: New Blood och mycket mer tills den övergår till SkyShowtime 2022.

SkyShowtime blir hem för mer än 10 000 timmar underhållning från några av de bästa skaparna och det mest älskade innehållet från hela världen. Den nya tjänsten kommer släppa nya first-run-filmer och TV-säsonger varje månad samt ett kvalitetsbibliotek med favoriter, klassiker och 2 500 timmar barn- och familjeunderhållning.

"Med lanseringen av SkyShowtime är vi väl positionerade för att utnyttja vår globala innehållsmotor och skapa ett kraftfullt streamingerbjudande, snabbt och i stor skala, med en smart strategisk etappvis investering", säger Raffaele Annecchino, President & Chief Executive Officer för ViacomCBS Networks International. "Som ett komplement till vårt nyligen presenterade Paramount+-partnerskap med Sky i Storbritannien, Italien och Tyskland, representerar SkyShowtime en enorm möjlighet att påskynda vår marknadsexpansion och bygga en ledande ställning inom SVOD i Europa."

"Vår nya streamingtjänst, SkyShowtime, kommer att kombinera det bästa från USA och Europa med ikoniska varumärken och underhållning i världsklass för miljontals konsumenter på mer än 20 nya marknader", säger Dana Strong, Group Chief Executive, Sky. ”Direkt efter att Peacock kommit till Sky ger detta partnerskap ett innovativt sätt för oss att snabbt kunna anpassa internationellt och tjäna pengar på innehåll i hela Europa. Med hjälp av styrkan i NBCUniversal, Sky och ViacomCBSs fantastiska produktioner och Peacocks plattformsteknik kommer SkyShowtime erbjuda en riktigt slagkraftig lineup för hela familjen med stark varumärkesigenkänning i de europeiska regionerna."

Partnerskapet kommer att struktureras som en joint venture, med lika investeringar och gemensam kontroll av ViacomCBS och Comcast. Ytterligare detaljer om SkyShowtimes erbjudande, inklusive abonnemangspris, kommer att meddelas vid ett senare tillfälle.

Om Comcast Corporation

Comcast Corporation (Nasdaq: CMCSA) är ett globalt media- och teknikföretag som ansluter människor till viktiga stunder. Vi är främst fokuserade på bredband, aggregering och streaming med över 57 miljoner kundrelationer i USA och Europa. Vi levererar bredband, trådlöst och video genom våra varumärken Xfinity, Comcast Business och Sky. Vi skapar, distribuerar och strömmar ledande underhållning, sport och nyheter genom Universal Filmed Entertainment Group, Universal Studio Group, Sky Studios, NBC och Telemundo broadcast networks, kabelnät, Peacock, NBCUniversal News Group, NBC Sports, Sky News och Sky Sports; och vi ger minnesvärda upplevelser på Universal Parks and Resorts i USA och Asien. Besök www.comcastcorporation.com för mer information.

Om ViacomCBS

ViacomCBS (NASDAQ: VIAC; VIACA) är ett ledande globalt media- och underhållningsföretag som skapar premiuminnehåll och upplevelser för publik över hela världen. Drivet av ikoniska konsumentvarumärken inkluderar portföljen bland annat CBS, Showtime Networks, Paramount Pictures, Nickelodeon, MTV, Comedy Central, BET, Paramount+, Pluto TV och Simon & Schuster. Företaget har den största andelen av den amerikanska tv-publiken och har ett av branschens viktigaste och mest omfattande bibliotek med TV- och filmtitlar. Förutom att erbjuda innovativa streamingtjänster och digitala videoprodukter, erbjuder ViacomCBS kraftfulla funktioner inom produktion, distribution och reklamlösningar.

För mer information om ViacomCBS, besök www.viacomcbs.com och följ @ViacomCBS på sociala plattformar.

VIAC-IR

För ytterligare information kontakta:

Max Bellman

Director PR & Communications