”Hunden Ib” blir den första nordiska originalproduktionen för Paramount+

Säsong två av den animerade barnfavoriten ”Hunden Ib” produceras exklusivt för Paramount+. Den blir därmed tjänstens första egna produktion i Norden. Bakom serien står VIS KIDS, en del av ViacomCBS International Studios, och MiniCosmos.

Nu är det klart att ”Hunden Ib” blir den första Paramount+ Original som produceras exklusivt för streamingplattformen i Norden. Nya Paramount+, som lanseras i Sverige den 25 mars, bekräftar nu sin ambition att investera i lokala produktioner som en del av erbjudandet i Norden.

”Vi letar konstant efter det bästa innehållet världen över och idag är jag mycket glad att meddela att vi har hittat en fantastisk liten hund som heter Ib här i Norden. Det här är vårt första steg i att investera i lokala nordiska produktioner för Paramount + och det känns väldigt kul att vi tillsammans med vår partner MiniCosmos kan presentera en ny säsong av den populära barnserien ”Hunden Ib”, säger Jesper Dahl, GM Nordics.

”Hunden Ib” produceras av VIS KIDS, en del av ViacomCBS International Studios, i samarbete med det danska animationsföretaget MiniCosmos. Serien riktar sig till barn i förskoleåldern. Första säsongen, som kommer att finnas på Paramount+ vid lansering, lockade stor publik när den visats på flera nordiska public service kanaler under 2016. Säsong två produceras nu exklusivt för Paramount+ och kommer att ha premiär sommaren 2021. Ett spännande tillskott till tjänstens redan stora utbud av barn- och familjeunderhållning.

”VIS KIDS skapar innehåll för alla plattformar både inom ViacomCBS och för våra partners. I och med lanseringen av Paramount+ är tillgängligheten av lokalt innehåll högt prioriterad av ViacomCBS, och jag är glad att VIS KIDS fortsätter att fungera som en partner i produktion och utveckling av lokalt kvalitetsinnehåll för barn runt om i världen.” säger Nina Hahn, chef för VIS KIDS.

Paramount+ kommer att vara tjänsten för det bästa från ViacomCBS, inklusive storfilmer från Paramount, exklusiva titlar från SHOWTIME, egenproducerade serier, globala och lokala produktioner från VIS, nya serier från MTV och Nickelodeon och ett stort bibliotek av reality, komedi och barntitlar. Det i kombination med expansionen av Pluto TV internationellt vid lanseringen av Paramount+ kommer att ytterligare etablera ViacomCBS som en ledande aktör på den globala streamingmarknaden.

För mer information kontakta:

MAX BELLMAN
Director PR & Communications
ViacomCBS Networks International Nordics
Mail: max.bellman@vimn.com

Om ViacomCBS Networks International
ViacomCBS Networks International Nordics, en del av ViacomCBS Networks International, består av några av världens mest ikoniska och etablerade varumärken inom underhållning. I portfolion ingår bland annat Channel 5, Telefe, Network 10, Nickelodeon, MTV, Comedy Central, BET, Paramount Network, samt streamingtjänsten Paramount+, PlutoTV och ViacomCBS International Studios. Förutom streamingtjänster och digitala produkter erbjuder ViacomCBS Networks International en kraftfull kapacitet inom produktion, distribution och reklamlösningar för partners på fem kontinenter och över mer än 180 länder.
www.viacomcbsnordics.com

Om ViacomCBS International Studios
ViacomCBS International Studios startade 2018 och är en del av ViacomCBS Networks International. Studion producerar innehåll för ViacomCBS varumärken och plattformar, inklusive Paramount +, Nickelodeon, MTV, Comedy Central, Channel 5, Network 10, VIS, Telefe, Ananey, Porta Dos Fundos samt för tredje part, såväl som försäljning och distribution av originalproduktioner, samproduktioner, format som säljs för lokala anpassningar och färdigt innehåll. 2020 lanserade VIS KIDS för att främja utbyggnaden av studions globala produktion av barninnehåll. ViacomCBS International Studios produktioner täcker alla genrer och åldrar, från förskola till unga vuxna, live action och animering, drama, olika komediformat och filmproduktioner.

Om Mini Cosmos
MiniCosmos skapar högkvalitativ underhållning för både barn och föräldrar, när, var och hur de än vill ha den. Målet är att stimulera fantasi, nyfikenhet och underlättar interaktion mellan barn och vuxna. MiniCosmos produktioner är inspirerade av forskning och kunskap om barns utveckling och användning av media.