Delårsrapport januari – mars 2020 Parans Solar Lighting AB (publ) 556628-0649

DET FÖRSTA KVARTALET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 1 057 KSEK (1 589)
  • Periodens resultat uppgick till -3 860 KSEK (-3 686)
  • Resultat per aktie: -0,07 SEK (-0,11)
  • Antal aktier: 56 793 893 (34 239 380)
  • Likvida medel: 7 105 KSEK (1 472)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Bolaget har idag etablerat sig som en världsledande leverantör av fiberoptiskt dagsljus. Vi är kända bland arkitekter hos de större byråerna i de flesta delarna av världen. Inom kort är vi också med i den ”one-stop-shop” som BIM Objects innebär för världens arkitekter när de söker efter objekt att lägga in i sina projekt.
  • Det första kvartalet präglas av den globala coronapandemin, där samtliga Parans marknader tillfälligt stannat upp.
  • Parans försäljningspartners runt om i världen är dock fortsatt aktiva och driver vidare de affärsdiskussioner som pågått innan pandemin utvecklades globalt. Googleprojektet i Singapore är mitt uppe i upphandling av entreprenör för ombyggnationen av deras Singaporekontor och Parans system finns med i samtliga budgivares offerter. Vi har långt framskridna kunddialoger i USA, Frankrike, Spanien och Indien för att nämna några marknader. I Indien pågår fortsatta diskussioner med både tunnelbaneprojektet och flygplatsen.
  • Bolaget har ett antal befintliga ordrar som skulle installerats under det första kvartalet men där vi, på grund av reserestriktioner, inte ännu kunnat genomföra dessa. Några exempel är den stora installationen i norra Indien hos ett energibolag, Microsoft i Tel Aviv och den omfattande tunnelordern i Holland. Parans har redan levererat godset till flera av dessa kunder och förbereder för fullt leveransen till Holland.
  • Ett antal nya försäljningspartners har tillkommit i bland annat Polen, Rumänien och Malaysia. Samtliga våra partners är fortsatt aktiva i sina respektive marknader och flera av dem lägger mycket tid på att utbilda sig och träna på installation och service av Paranssystemet.

Bolagets resultat

• Då flera större leveranser ännu inte kunnat installeras och slutfaktureras har detta påverkat bolagets intäkter negativt, och vi bedömer att det handlar om en förskjutning till andra halvåret 2020.
  • Parans orderbok är ca 20 MSEK av ännu inte levererade ordrar. Beroende på hur snart pandemin släpper greppet om världens ekonomier så kommer Parans vara redo att rivstarta verksamheten internationellt.

Utsikter

• Parans ambition är att leverera huvuddelen av Hollandsordern under innevarande år, vilket skulle resultera i en intäktsnivå på årsbasis som skulle vara 5 gånger större än de senaste åren, sedan Parans lade om sin strategi mot att fokusera större kunder med större system.
  • Bolaget har en ”pipe” av långt framskridna avtalsdiskussioner som motsvarar ett potentiellt ordervärde av drygt 50 MSEK.
  • Avtalet med bolagets potentiella kinesiska partner har dragit ut på tiden då de kinesiska myndigheterna inte kommit igång fullt efter coronakrisen och de har en stor mängd ärenden som skall behandlas. Vi har dock alldeles nyligen fått information om att detta snart kommer vara klart och är därför hoppfulla att kunna informera om ett färdigt avtal inom en mycket snar framtid.
  • Potentialen i samarbetet med den kinesiska partnern är signifikant. Utbyggnad av 5G infrastruktur kommer ske globalt och när samarbetsavtalet förverkligas, kommer Parans att kunna utnyttja potentialen i denna marknad.
  • Med de långt gångna affärsdiskussionerna med upparbetade kundprojekt som kan realiseras så snart pandemin har lättat på situationen i Parans huvudmarknader i kombination med potentialen i kinaaffären så skapar vi goda förutsättningar för att ta betydande steg framåt i vår ambition att bygga ett lönsamt och stort Parans.

Granskning

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Kommande rapporter

Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 27 augusti  2020 då publicering sker av halvårsrapport.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på Spotlight Stock Markets hemsida www.spotlightstockmarket.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

24 april 2020

Parans Solar Lighting AB (publ)

Styrelsen

Denna information är sådan information som Parans Solar Lighting AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 24 april  2020.