Delårsrapport januari – september 2019Parans Solar Lighting AB (publ) 556628-0649

DE FÖRSTA NIO MÅNADERNA I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 3 587 KSEK (5 714)
  • Periodens resultat uppgick till -13 880 KSEK (-13 432)
  • Resultat per aktie: -0,27 SEK (-0,60)

TREDJE KVARTALET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 874 KSEK (973)
  • Periodens resultat uppgick till -3 607 KSEK (-4 136)
  • Resultat per aktie: -0,07 SEK (-0,18)
  • Antal aktier: 52 030 497 (23 180 372)
  • Likvida medel: 7 165 KSEK (1 012)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

•  Parans fortsätter att ta kliv ut på den globala marknaden. Partnernätverket har utökats och bolaget förhandlar i skrivande stund med ett antal nya distributörer på de asiatiska marknaderna.
  •  Rekrytering av ytterligare en affärsutvecklare har resulterat i ett ökat fokus mot Sydeuropa, där vi redan har tagit hem ett par affärer.
  •  Förhandlingarna med ett kinesiskt bolag har fortsatt i positiv riktning och stora delar av detaljerna i ett kommande avtal är satta. Planen är att i slutet av året ha ingått slutliga avtal.
  •  Bolaget ser ett signifikant ökat intresse från både kunder och potentiella försäljningspartners från hela världen. En intressant förändring är att även marknader i Sydostasien såsom Thailand, Malaysia, Filipinerna och Indien har ökat i aktivitetsnivå. Så också i Australien. Detta stärker ytterligare bolagets kommersiella plattform för långsiktig tillväxt och ökad lönsamhet.
  •  Utvecklingsarbetet med den uppdaterade fiberkabeln är inne i sitt slutskede och bolaget hoppas kunna presentera resultatet inom kort.
  •  Projekt har startats i USA tillsammans med Business Sweden med målet att finna en större partner med tillräckliga resurser för att ta ett rejält grepp om denna marknad. Fortsatt fokus på att vidareutveckla de relationer som redan etablerats på västkusten.

BOLAGETS RESULTAT

•  Parans orderbok är runt 20 MSEK av ännu icke levererade ingångna ordrar
  •  Pipen av potentiella affärer under förhandling ligger på drygt 50 MSEK
  •  Ett flertal nya ordrar ingångna men har ännu inte levererats

UTSIKTER

•  Bolaget har ett kontinuerligt ökande inflöde av leads och dessa kommer dessutom från stora delar av världen. Vi upplever därmed att Parans börjar bli ett känt varumärke inom segmentet fiberoptiskt dagsljus. Detta i kombination med att allt fler länder sätter ett ökat fokus på dagsljuskrav på kommersiella byggnader och att de lagstiftar om dessa krav gör att Parans är starkt positionerad för det behov som kommer uppstå.
  •  Potentialen i samarbetet med den kinesiska partnern är signifikant. Utbyggnad av 5G infrastruktur kommer ske globalt och när samarbetsavtalet förverkligas, kommer Parans att kunna utnyttja potentialen i denna marknad.
  •  Med de pågående marknadsaktiviteterna i kombination med potentialen i kinaaffären så skapar vi goda förutsättningar för att ta betydande steg framåt i vår ambition att bygga ett lönsamt och stort Parans.

GRANSKNING

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

KOMMANDE RAPPORTER

Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 21 februari 2020 då publicering sker av Bokslutskommuniké 2019.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på Spotlight Stock Markets hemsida www.spotlightstockmarket.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

21 november 2019

Parans Solar Lighting AB (publ)

Styrelsen

Denna information är sådan information som Parans Solar Lighting AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 21 november 2019.