Parans: 16 skolsalar i Kalifornien får nu dagsljus via Paranssystem

På Ontario High School i södra Kalifornien har Parans genomfört en installation där 16 skolsalar får dagsljus via Paranssystem. Installationen är den största i USA och ordervärdet uppgick till 1 miljon kronor. Parans utvecklar och marknadsför ett innovativt system för att fånga in solens strålar och leda solljuset djupt in i byggnader.

Ontario High School har ett uttalat mål att minska sin miljöpåverkan samt skapa en hälsosam och naturlig miljö för sina elever och anställda. På översta våningen får skolsalarna dagsljus via traditionella lösningar. På understa våningen har Paranssystem valts som ett komplement till fönster i de 16 skolsalarna eftersom dagsljusnivåerna annars varit otillräckliga. Genom ökade dagsljusnivåer förväntas elevernas koncentration och inlärningsförmåga öka.

- Skolan har haft problem att få tillräckliga dagsljusnivåer i skolsalarna på de två våningsplanen, säger Karl Richard Nilsson som ansvarar för försäljningen i USA. På översta våningen har byggherren tänkt i traditionella banor och valt takfönster som ett komplement till de vanliga fönsterna. På understa våningen har det varit lika självklart för byggherren att välja Paranssystemet som ett reellt dagsljusalternativ och komplement till de vanliga fönsterna. Det går att tänka – Paranssystemet som ett takfönster, men några våning ner.

Parans har sedan 2012 haft ett nära samarbete med Wasco, exklusiv återförsäljare i USA, och inom ramen för detta har flera gemensamma aktiviteter genomförts för att öka försäljningen.

- Kalifornien är en strategisk viktig marknad för Parans, då de ligger i framkant både inom teknik och miljö, varför det är viktigt med en installation av denna storlek just där, säger Nils Nilsson, VD för Parans. Vi förväntar oss att fler stora installationer kommer bli aktuella i USA framigenom.

Nils Nilsson, VD Parans Solar Lighting AB (publ), tfn. 0736-264 052, nils.nilsson@parans.com www.parans.com

Parans Solar Lighting erbjuder solljus för inomhusmiljöer genom ett innovativt system som fångar in och leder vidare solens strålar. Parans, som utvecklat och patenterat tekniken, vänder sig främst till fastighetsägare, byggnadsarkitekter och privatpersoner över hela världen via återförsäljare. Parans Solar Lighting är noterat på börslistan Aktietorget och har kontor i Göteborg.