Parans: Bokslutskommuniké 2013 Parans Solar Lighting AB (publ)

HELÅRET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 2 553 KSEK (5 021)
• Periodens resultat uppgick till -3 705 KSEK (-3 683)
• Resultat per aktie: -0,33 SEK (-0,41)

FJÄRDE KVARTALET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 473 KSEK (3 031)
• Periodens resultat uppgick till -894 KSEK (-1 204)
• Resultat per aktie: -0,08 SEK (-013)
• Antal aktier: 11 207 045 (8 965 636)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ÅRET

• Parans har fått en stororder till den befintliga regeringsbyggnaden i Kuala Lumpur, Malaysia. 5 Paranssystem har levererats och installerats och ytterligare 38 system är beställda. Parans förser de översta våningsplanen med naturligt ljus. Installationen är, utöver att ge människorna som arbetar där ett mervärde, ett led att miljöcertifiera byggnaden enligt ett malaysiskt miljöcertifieringsprogram (Green Building Index).
• Parans har påbörjat sin satsning mot nästa generation solljussystem. Parans har inlett vidareutvecklingen av sin teknik för att kunna leda solljuset upp till 100 meter, jämfört med dagens räckvidd om 20 meter. Därigenom kommer produkten att kunna försörja höga skyskrapor och stora byggnadskomplex med naturligt ljus, dvs systematiskt kunna användas i hela fastigheter. Planen är att marknadsintroducera produkten under 2015.
• Parans har flyttat sin produktionslina för tillverkning av Paranssystemen till Tyratronic Automation AB på Hönö utanför Göteborg. De första systemen levererades under hösten och samtliga system tillverkas och levereras numera härifrån. Arkivator Machine Systems AB, Parans tidigare tillverkare, försattes den 14 augusti i konkurs. Parans kände till Arkivators finansiella problem och kunde därför i god tid förbereda för en flytt av tillverkningen.
• Parans har den 20-21 november tillsammans med sin agent i USA, Wasco Products, visat sina produkter på en världsledande mässa för grönt byggande i Philadelphia. Greenbuild är Nordamerikas största mässa för miljöanpassat byggande. Intresset för Parans var mycket stort från både potentiella slutkunder, påverkare och beslutsfattare. Av Wascos 5 produktlinjer var det Parans som lyftes fram på mässan.
• Parans har genomfört en företrädesemission med stöd av bemyndigandet från årsstämman den 29 maj 2013. Emissionen blev fulltecknad av befintliga aktieägare och ett sextiotal nya investerare. Emissionen tillförde bolaget ca 4,3 miljoner kronor. 2 241 409 aktier nyemitteras och efter emissionen finns det 11 207 045 aktier i bolaget och aktiekapitalet uppgår till 2 801 761 kronor. Kapitalet som erhölls i emissionen och tidigare beviljade stöd skall täcka utvecklingskostnaden av den nya 100 metersversionen av Paransljuset och vidare marknadsföring av vårt nuvarande system SP3.
• Parans har erhållit 2 MSEK för satsning mot nästa generations solljussystem av Vinnovas innovationsprogram Bygginnovationen.
• Parans har erhållit 2,5 MSEK för att delta som ett av 22 partnerföretag i ett EU-finansierat projekt, A2PBEER, för att hitta nya lösningar att energieffektivisera befintlig byggnation.
• Parans har beviljats stöd om 200 000 SEK av Tillväxtverket för ett projekt att anpassa Parans till de miljöcertificeringsystem, som blir allt vanligare i Sverige och internationellt - LEED, BREEAM och Miljöbyggnad.
• Parans har gjort en större försäljning till Tyskland. Ordern utgör den hittills största enskilda försäljningen i Europa, till ett ordervärde av 550 000 SEK. 15 system ska installeras i ett nybyggt studentboende i Dresden. Systemen är levererade men ej ännu betalda.
• Parans har sålt och installerat en större order till det nya studenthuset Frescati som blir ny entré till Stockholms universitet. Order är på åtta system till ett ordervärde av ca 350 000 SEK. Invigning skedde under hösten 2013.
• Parans har sålt och installerat en pilotinstallation på Tysklandsfärjan Stena Scandinavica. Detta är den första installationen på ett fartyg och ett nytt användningsområde för Parans produkter.
• Parans har blivit utvald som Leading Sustanable Solution i hållbarhetsguiden Sustainia100, som identifierar de mest innovativa hållbara lösningarna världen runt.
• Parans L2 Hybrid armatur började levereras i slutet av mars månad till kunder. Produkten kombinerar solljus med LED-ljius och har tagits emot väl av marknaden och återförsäljarna.
• Parans har invigt ett nytt showroom i sina lokal i Göteborg. Showroomet ger en möjlighet för fastighetsägare, arkitekter och andra intressenter att uppleva Paransljuset.

HÄNDELSER EFTER ÅRETS UTGÅNG
• Det nya året har präglats av dels intensivt utvecklingsarbete med nästa produktgeneration samt fokus på att få fart på försäljningen av befintlig produkt

VERKSAMHETEN

Under det gångna året har ett antal större försäljningar skett bla till Malaysia och Tyskland. Vi ser att de enskilda projekten blir större vilket även leder till tyngre och längre införsäljningstider. Detta är positivt dock har försäljningen inte nått de nivåer företaget förväntat.

Parans har de senaste åren genomfört förstudier tillsammans med en av världens ledande tillverkare av glasfiber, samt deltagit i forskningssamarbete med Uppsala Universitet. Studierna har visat att det är möjligt att utveckla ett 100-meterskablage som fungerar för Parans användningsområde till en kostnad som skulle vara kommersiellt gångbar. Mot bakgrund av detta har Parans beslutat att inleda vidareutvecklingen av sin teknik för att kunna leda solljus upp till 100 meter.

Parans har erhållit 2,5 MSEK från EU och 2 MSEK från Vinnova i bidrag för framtagning av 100 m systemet. Dessa bidrag har gjort att vi parallellt med ordinarie marknads- och försäljningsaktiviteter har påbörjat utveckling av 100 m versionen under 2013. Dagens produkt, som vi fortsätter att försälja som vanligt, kan nå fyra våningar ner från taket. Med ett kablage om 100 m kan den räckvidden ökas till ett 30-tal våningar och ge en stor flexibilitet i hur mottagare och armaturer placeras. Solljussystemet, som kommer att bli den fjärde produktgenerationen, kommer att kunna förse alla rum i alla hus där människor vistas med hälsosamt solljus.

Med stort fokus på försäljning och utveckling går Parans in i ett spännande 2014.

BOLAGETS RESULTAT

Parans rörelseresultat för 2013 uppgick till - 2 988 tkr. Rörelseresultatet för samma period år 2012 uppgick till - 2 881 tkr. Årets rörelseresultat är sämre än önskat och beror framförallt på en lägre försäljning än förväntat.

UTSIKTER INFÖR 2014

2014 kommer präglas av ett år med intensivt utvecklingsarbete med nästa produktgeneration och parallellt med detta kommer fortsatt fokus ligga på försäljning av befintlig produkt. Vi kommer främst satsa på och prioritera den svenska, tyska och amerikanska marknaden.

GRANSKNING

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

KOMMANDE RAPPORTER

Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 26 maj 2014 då publicering sker av Kvartalsredogörelse januari - mars 2014. Den fullständiga årsredovisningen kommer från och med den 31 mars 2014 hållas tillgänglig via bolagets hemsida.

Ordinarie årsstämma hålls den 28 maj 2014 kl 18:00 i Göteborg. Styrelsen föreslår ingen vinstutdelning.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.