Parans: Delårsrapport januari – juni 2014

FÖRSTA HALVÅRET I SAMMANDRAG
• Periodens intäkter uppgick till 4 109 KSEK (1 316)
• Periodens resultat uppgick till 462 KSEK (-2 093)
• Resultat per aktie: 0,04 SEK (-0,23)

ANDRA KVARTALET I SAMMANDRAG
• Periodens intäkter uppgick till 2 925 KSEK (622)
• Periodens resultat uppgick till 787 KSEK (-980)
• Resultat per aktie: 0,07 SEK (-0,11)
• Antal aktier: 11 207 045 (8 965 636)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN
• Parans har levererat en stororder till den befintliga regeringsbyggnaden i Kuala Lumpur, Malaysia enligt tidplan. Ordern är på 2,1 MSEK och slutbetald.
• Parans har fått en order från sin amerikanska återförsäljare till ett ordervärde av 1 MSEK. Ordern utlevererades under juli månad och installeras nu i en skola i Kalifornien. Detta är den hittills största enskilda ordern på den amerikanska marknaden.
• Parans har fått öka produktionstakten för att klara större produktionsvolymer. Produktionen sker hos Tyratronic på Hönö och omställningen har gått bra.
• Parans har deltagit på den amerikanska återförsäljarens årliga utbildningsvecka där både säljutbildning och teknisk träning genomfördes.
• Parans deltog även i en av Tillväxtverket delfinansierad aktivitet för att öka genomslags-kraften på den Amerikanska marknaden.
• Parans erhöll en fin utmärkelse av Innovationstävlingen LYS. Detta innebär att Parans sy-stem skall installeras och ingå i en testbädd inom Eskilstuna Kommun och Västerås stad tillsammans med forskare från Future Energy Center på Mälardalens högskola.
• Parans har rekryterat två nya ledamöter till styrelsen som uttalat avser att bidra till bolagets kommersiella utveckling.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG
• Parans har fått ytterligare en stororder till regeringsbyggnaden i Kuala Lumpur, Malaysia. Ytterligare Paranssystem är beställda och leverans planeras att ske i september-oktober. Ordervärdet är på 2,3 MSEK.
• Parans har tagit fram en prototyp för nästa generation solljussystem (SP4) som nu utvärderas inför det fortsatta arbetet. Målet är att med ett intelligent system kunna leverera ljus upp till 100 meter och planen är att detta system skall marknadsintroduceras under 2015.

VERKSAMHETEN
Det gångna halvåret har präglats av intensivt utvecklingsarbete med nästa produktgeneration samt fokus på att få fart på försäljningen av befintlig produkt. Flera omfattande införsäljningar och installationer har gjorts under perioden. Försäljning har även skett till Australien, Tyskland och Turkiet. Vi noterar att de enskilda projekten blir allt större. Vi kommer i fortsättningen att sträva efter att sälja i egen regi som vid försäljningen till Malaysia. De ger ökad marginal på försäljningen och bättre kontroll över de större och mer omfattande installationerna ofta av referenskaraktär.

Under perioden har mycket aktivitet kretsat kring utvecklingen av nästa generation solljus-system (SP4) där målet är att med ett intelligent system kunna leverera ljus upp till 100 meter. Dagens produkt, som vi fortsätter att försälja som vanligt, kan nå fyra våningar ner från taket. Med ett kablage om 100 m kan den räckvidden ökas till ett 30-tal våningar och ge en stor flexibilitet i hur mottagare och armaturer placeras. Solljussystemet kommer att kunna förse i stort sett alla rum i alla hus där människor vistas med hälsosamt solljus. Planen är att detta system skall marknadsintroduceras under 2015.

Produktionen har stundtals gått för fullt för att kunna leverera ordern till Malaysia samt ordern till USA. Tyratronic på Hönö, där produktionen sker, har ökat produktionstakten för att klara större produktionsvolymer.

Med stort fokus på försäljning och utveckling ser Parans fram emot en spännande och positiv höst.

BOLAGETS RESULTAT
Parans rörelseresultat för första halvåret 2014 uppgick till 462 tkr. Rörelseresultatet för samma period år 2013 uppgick till - 2 093 tkr.

Det positiva resultatet för första halvåret beror framförallt på att försäljningen ökat och ett mycket starkt andra kvartal. En större försäljning i egen regi har även gjort att vår marginal ökat.

UTSIKTER
Hösten kommer att präglas av ett fortsatt intensivt utvecklingsarbete med nästa produktgeneration och parallellt med detta kommer fortsatt fokus ligga på försäljning av befintlig produkt. Vi kommer fokusera mer på försäljning i egen regi till större projekt dels för att kunna förfina vår försäljningsprocess och dels för att marginalen blir större. Den tyska och amerikanska marknaden, där vi säljer via återförsäljare, kommer fortsättningsvis att vara prioriterade.

GRANSKNING
Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

KOMMANDE RAPPORTER
Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 24 november 2014 då publicering sker av Kvartalsredogörelse juli – september 2014.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

25 augusti 2014

Parans Solar Lighting AB (publ)