Parans: Erhåller 50 000 Euro för ytterligare marknadsutveckling

Som en del i SME instrument fas 1 ska Parans kartlägga och etablera partnerskap med större aktörer inom bygg och fastighetssektorn i Europa. Detta för att under fas 2 tillsammans utveckla och installera pilotprojekt. Målet är att integrera alla aktörer så som arkitekt, byggherre och brukare i en djupare marknads- och behovsanalys.

Som en del i EUs satsning Horizon 2020 drivs SME Instrument som syftar till att stötta små och medelstora bolag i arbetet att marknadsföra och sälja produkter som bidrar till att EUs miljömål uppfylls. Genom att stötta utvalda bolag redan i det viktiga marknadsanalys och kartläggnings-arbetet ökar chanserna till försäljning av smarta produkter och därmed måluppfyllnad för hela EU.

- Det är otroligt roligt och stimulerande att vara ett utav de få utvalda bolagen och vi ser detta som ett lysande projekt för att lära oss mer om vart våra produkter gör mest nytta samt kunna samarbeta med större aktörer och brukare i Europa, säger Karl Richard Nilsson, utvecklingsansvarig på Parans.

En naturlig del efter att ha erhållit anslag inom fas 1 är att fortsätta med fas 2, vilket innebär möjlighet till ytterligare anslag, genom ett fördjupat samarbete med de större aktörer och kunder som etablerats under fas 1.

- Att genom ett sådant här projekt få stöd för de viktiga marknadsutvecklingsaktiviteterna samtidigt som vi lanserar en ny och revolutionerande produkt är vår förhoppning att detta skall leda till ökad kännedom om produkten hos europeiska aktörer i vår bransch, säger Nils Nilsson, VD på Parans.

Nils Nilsson, VD Parans Solar Lighting AB (publ), tfn. 0736-264 052, nils.nilsson@parans.com www.parans.com

Parans Solar Lighting erbjuder solljus för inomhusmiljöer genom ett innovativt system som fångar in och leder vidare solens strålar. Parans, som utvecklat och patenterat tekniken, vänder sig främst till fastighetsägare, byggnadsarkitekter och privatpersoner över hela världen via återförsäljare. Parans Solar Lighting är noterat på börslistan Aktietorget och har kontor i Göteborg.