Parans: Kvartalsredogörelse januari – mars 2014

TREDJE KVARTALET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 19 KSEK (694)

• Periodens resultat uppgick till -325 KSEK (-1112)

• Resultat per aktie: -0,03 SEK (-0,12)

• Antal aktier: 11 207 045 (8 965 636)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Under första kvartalet har produktionen gått för fullt för att kunna slutleverera storordern till Malaysia på 43 enheter enligt tidplan. Ordervärdet är totalt på 2,1 MSEK och förskottsbetalad under Q1.
• Försäljning har skett till bland annat USA, Australien, Tyskland och Turkiet men då dessa inte kunnat produceras samt utlevereras, på grund av produktionen av enheter till Malaysia, kommer dessa bokföras vid utleverans under Q2. Detta har resulterat i att periodens intäkt inte helt återspeglar aktiviteterna och försäljningen.
• Under perioden har mycket aktivitet kretsat kring utvecklingen av nästa generation solljussystem (SP4) där målet är att med ett intelligent system kunna leverera ljus upp till 100 meter. Här har fokus legat på mekanisk prototyp, linser och glasfibrer. Under Q2 förväntas första leverans av linser samt glasfiber för verifiering och tester under sommaren. Även en första stomme för mekaniska tester är under produktion. Planen är att detta system skall marknadsintroduceras under 2015.
• Under slutet av perioden deltog Parans på den amerikanska återförsäljarens årliga utbildningsvecka där både säljutbildning och teknisk träning genomfördes.
• Parans deltog även i en av Tillväxtverket delfinansierad aktivitet för att öka genomslags-kraften på den Amerikanska marknaden.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Parans amerikanska återförsäljare beställde 33 enheter, totalt ordervärde på 1MSEK, som under sommaren skall installeras på en skola i Kalifornien. Detta är den hittills största enskilda ordern på den Amerikanska marknaden.
• Parans erhöll en fin utmärkelse av Innovationstävlingen LYS. Detta innebär att Parans system skall installeras och ingå i en testbädd inom Eskilstuna Kommun och Västerås stad tillsammans med forskare från Future Energy Center på Mälardalens högskola.

NÄSTA RAPPORT

Parans utger sin halvårsrapport den 25 augusti 2014.

REVISORERNAS GRANSKNING

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

26 maj 2014

Parans Solar Lighting AB (publ)