Parans: Kvartalsredogörelse juli – september 2014

TREDJE KVARTALET I SAMMANDRAG

• Periodens intäkter uppgick till 3 938 KSEK (783)

• Periodens resultat uppgick till 1 054 KSEK (-718)

• Resultat per aktie: 0,09 SEK (-0,08)

• Antal aktier: 11 207 045 (8 965 636

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

• Parans gör ett positivt resultat för tredje kvartalet vilket framförallt beror på ökad försäljning.
En större försäljning i egen regi har även gjort att vår marginal ökat. Både vårt andra och nu tredje kvartal i år visar båda ett positivt resultat. Parans rörelseresultat för tredje kvartalet 2014 uppgick till 1 054 KSEK och för andra kvartalet 2014 uppgick det till 787 KSEK.
• Parans har fått ytterligare en stororder till regeringsbyggnaden i Kuala Lumpur, Malaysia. Ytterligare Paranssystem är beställda och leverans skedde i oktober. Ordervärdet är på 2,3 MSEK.
• Parans har levererat sin order från sin amerikanska återförsäljare till ett ordervärde av 1 MSEK. Ordern utlevererades under juli månad och installeras nu i en skola i Kalifornien. Detta är den hittills största enskilda ordern på den amerikanska marknaden. Under november sker slutbesiktning på plats med Parans personal.
• Produktionen sker hos Tyratronic på Hönö och Parans har valt att öka sitt materiallager för att klara större produktionsvolymer och snabbare leveranser.
• Parans har tagit fram en prototyp för nästa generation solljussystem (SP4) som utvärderas inför det fortsatta arbetet. Målet är att med ett intelligent system kunna leverera ljus upp till 100 meter och planen är att detta system skall marknadsintroduceras under hösten 2015.
• Parans har deltagit i årsmötet för EU-projektet i Istanbul.

HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Parans har fått en större order till ett nytt lärocenter i Växjö till ett ordervärde på ca 500 KSEK.
Ordern ska utlevereras vid årsskiftet och är den hittills största ordern på den svenska marknaden.
• Parans har levererat båda sina storordrar till den befintliga regeringsbyggnaden i Kuala Lumpur, Malaysia. Under november sker slutbesiktning på plats med Parans personal. Ordrarna är på totalt 4,4 MSEK och slutbetalda.
• Försäljningar har i oktober gjorts till USA, Tyskland och England till ett sammanlagt ordervärde av 800 KSEK.
• Parans har den 22-23 oktober tillsammans med sin agent i USA, Wasco Products, visat sina produkter på en världsledande mässa för grönt byggande i New Orleans. Greenbuild är Nordamerikas största mässa om miljöanpassat byggande. Intresset för Parans var mycket stort från både potentiella slutkunder, påverkare och beslutsfattare. Av Wascos 5 produktlinjer var det
Parans som lyftes fram på mässan.
• Parans har i samband med sitt deltagande vid Greenbuild i USA även passat på att besöka OFS utanför Boston, glasfibertillverkaren som är en viktig samarbetspartner för Parans i vidareutvecklingen av sin teknik att kunna leda solljuset 100 meter. Även Wascos säljrepresentanter i Denver och Seattle besöktes och ett stort antal kundmöten genomfördes.
• Parans har installerat system till en testbädd inom Eskilstuna Kommun och Västerås stad tillsammans med forskare från Future Energy Center på Mälardalens högskola.

GRANSKNING

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

KOMMANDE RAPPORTER

Parans lämnar återkommande ekonomisk information 4 gånger per år. Nästa informationstillfälle är den 23 februari 2015 då publicering sker av Bokslutskommuniké 2014.

Det går att prenumerera på rapporter genom att på AktieTorgets hemsida www.aktietorget.se under fliken Nyheter och sedan under Prenumerera anmäla sig till kommande nyheter från bolaget.

24 november 2014

Parans Solar Lighting AB (publ)