Parans: Sju lärosalar i Växjö får nu dagsljus via Paranssystem

På Centrum för vuxnas lärande i Växjö har Parans genomfört en installation där sju skolsalar får dagsljus via Paranssystem. Installationen är den största i Sverige och ordervärdet uppgick till 500 000 kronor. Parans utvecklar och marknadsför ett innovativt system för att fånga in solens strålar och leda solljuset djupt in i byggnader.

Växjö kommun har uppfört ett nytt Lärcenter med utbildningslokaler för vuxna och nu har installationen med Paranssystem i sju lärosalar färdigställts. Installationen är den hittills största i Sverige. I lokalerna har det inte funnits förutsättningar för traditionella fönster. Det är Paranssystemen som löser hela behovet av naturligt ljus i salarna. Genom att installera Paranssystem har inte heller några stora ingrepp i fastigheten behövt göras eftersom de flexibla fiberoptiska kablarna installeras på samma sätt som annan kabeldragning.

- Om det inte hade varit för Paranssystemet så hade det inte gått att utforma lokaleran för att bedriva den typ av verksamhet som nu bedrivs, säger Björn Isvi, Projektledare på WSP.

Paranssystemet är ett flexibelt solljussystem som ger möjlighet att få solljus till ytor där ljus från fönster inte når. Det kompletterar eller ersätter fönster och skapar en hälsosam och naturlig miljö för människorna som vistas där. Parans har flera installationer i utbildningsmiljöer.

- Genom att människor får ökad tillgång till naturligt ljus när de vistas inomhus så blir de mer alerta, får ökad koncentrationsförmåga och ökar därmed förmågan att ta till sig kunskap, säger Nils Nilsson, VD för Parans. Vi är glada att Paranssystemet har fått bidra till detta i denna skolmiljö.

Nils Nilsson, VD Parans Solar Lighting AB (publ), tfn. 0736-264 052, nils.nilsson@parans.com www.parans.com

Parans Solar Lighting erbjuder solljus för inomhusmiljöer genom ett innovativt system som fångar in och leder vidare solens strålar. Parans, som utvecklat och patenterat tekniken, vänder sig främst till fastighetsägare, byggnadsarkitekter och privatpersoner över hela världen via återförsäljare. Parans Solar Lighting är noterat på börslistan Aktietorget och har kontor i Göteborg.