Parans: Stororder till regeringsbyggnad i Kuala Lumpur - Ordervärde 1,6 MSEK

Parans Solar Lighting har gjort en försäljning till det största enskilda projektet hittills. Regeringsbyggnaden i Kuala Lumpur i Malaysia ska installera Paranssystem till ett totalt ordervärde om 1,6 MSEK. Parans utvecklar och marknadsför ett innovativt system för att fånga in solens strålar och leda ljuset djupt in i byggnader.

Parans kommer via sin malaysiske återförsäljare att installera 52 Paranssystem i den befintliga regeringsbyggnaden, Perdana Putra, i Kuala Lumpur i Malaysia. Parans gör en generell lösning för att förse ett av de översta våningsplanen med naturligt ljus. Vissa delar av våningsplanet har begränsat med solljus och installationen av Paranssystemen kommer att ge ett mervärde för alla de människor som arbetar där. Installationen är också ett led att miljöcertifiera byggnaden enligt ett malaysiskt miljöcertifieringsprogram (Green Building Index). Installationen ska göras runt årsskiftet.

Slutkundens avsikt är att fortsätta med Parans system som solljuslösning även för de andra våningsplanen i byggnaden. Det nuvarande solljussystemet kan utan problem förse de tre översta våningarna med naturligt ljus. För att nå de resterande våningarna på ett bra sätt och kunna erbjuda en systematisk användning av solljussystemet för hela byggnaden kommer nästa generation solljussystem som kan leda ljuset 100 meter att behövas.

- Det känns jätteroligt att genomföra ett så stort projekt i Malaysia, säger Nils Nilsson, vd för Parans. Detta är ett genombrott på den asiatiska marknaden och ett fantastiskt referensprojekt.

Nils Nilsson, VD Parans Solar Lighting AB (publ), tfn. 0736-264 052, nils.nilsson@parans.com www.parans.com

Parans Solar Lighting erbjuder solljus för inomhusmiljöer genom ett innovativt system som fångar in och leder vidare solens strålar. Parans, som utvecklat och patenterat tekniken, vänder sig främst till fastighetsägare, byggnadsarkitekter och privatpersoner över hela världen via återförsäljare. Parans Solar Lighting är noterat på börslistan Aktietorget och har kontor i Göteborg.