Parans: Stororder till skola i Kalifornien - Största försäljningen hittills i USA

Parans utvecklar och marknadsför ett innovativt system för att fånga in solens strålar och leda solljuset djupt in i byggnader. På Ontario Highschool i norra Kalifornien ska 33 Paranssystem installeras till ett totalt ordervärde om 1 MSEK.

Ontario High School har ett uttalat mål att minska sin miljöpåverkan samt skapa en hälsosam och naturlig miljö för sina studenter och anställda. I och med detta kommer solljus ledas ner till områden med otillräcklig dagsljusnivå och planen är att installationen kommer påbörjas under Q3, med leverans från parans under juni månad.

- I och med denna installationen visar vi återigen att vår produkt helt och fullt accepteras som ett reellt dagsljus-alternativ som kan konkurrera med traditionella lösningar, säger Karl Richard Nilsson som ansvarar för försäljningen i USA.

Detta sker samtidigt som Parans satsar på USA och under året ökat närvaron samt genomfört gemensamma aktiviteter så som säljutbildning, teknisk träning och rena kundbesök.

- Kalifornien är en strategisk viktig marknad för Parans, då de ligger i framkant både inom teknik och miljö, värför det är extra roligt med en större installation just där säger Nils Nilsson, VD för Parans.

Nils Nilsson, VD Parans Solar Lighting AB (publ), tfn. 0736-264 052, nils.nilsson@parans.com www.parans.com

Parans Solar Lighting erbjuder solljus för inomhusmiljöer genom ett innovativt system som fångar in och leder vidare solens strålar. Parans, som utvecklat och patenterat tekniken, vänder sig främst till fastighetsägare, byggnadsarkitekter och privatpersoner över hela världen via återförsäljare. Parans Solar Lighting är noterat på börslistan Aktietorget och har kontor i Göteborg.