Parans: Toppuniversitet i England satsar på Paransljus

Loughborough University, som har ett rykte om sig att vara ett av de bästa sportuniversiteten i världen, har lagt en order på Paranssystem uppgående till ett ordervärde om cirka 130 000 kronor. Parans utvecklar och marknadsför ett innovativt system för att fånga in solens strålar och leda solljuset djupt in i byggnader.

Loughborough University i Storbritannien satsar nu på Paransljus. Ett av områdena för studenter att mötas i saknar helt dagsljus och universitetet vill öka studenternas välbefinnande genom att leda in naturligt ljus via Paranssystem. Loughborough University är ett ledande sportuniversitet som har studenternas lärande i fokus.

- Naturligt ljus är viktigt för människans välmående och för att kroppen ska vara i balans, säger Nils Nilsson, VD för Parans. Det finns studier som visar att inlärningsförmågan ökar när människor får tillgång till naturligt ljus. Det är i många skolmiljöer som Paranssystem har valts som ett komplement till eller ersättning för fönster för att få in det hälsosamma solljuset.

Nils Nilsson, VD Parans Solar Lighting AB (publ), tfn. 0736-264 052, nils.nilsson@parans.com www.parans.com

Parans Solar Lighting erbjuder solljus för inomhusmiljöer genom ett innovativt system som fångar in och leder vidare solens strålar. Parans, som utvecklat och patenterat tekniken, vänder sig främst till fastighetsägare, byggnadsarkitekter och privatpersoner över hela världen via återförsäljare. Parans Solar Lighting är noterat på börslistan Aktietorget och har kontor i Göteborg.