ÖHMAN GENOMFÖR OBLIGATIONSEMISSION FÖR SBAB

Öhman Fondkommission har genomfört en obligationsemission i Sveriges Bostadsfinansieringsaktiebolag AB (publ). Obligationen, totalt 570 miljoner kr, tecknades huvudsakligen av svenska och nordiska institutionella placerare. Räntan uppgår till 3-månaders Stibor + 94 bps med en löptid på 3 år. För övriga villkor hänvisas till prospekt och term sheet.

Obligationslånet, som är en del av SBAB:s EMTN-program, emitteras i syfte att finansiera den dagliga verksamheten. En förmånlig riskpremie i kombination med bolagets starka finanser, har möjliggjort en framgångsrik transaktion trots en osäker omvärld.

”SBAB fäster stor vikt vid att ha en väl diversifierad finansieringsportfölj, vilket kräver en aktiv marknadsnärvaro och ett flexibelt produktutbud. SBAB har under en längre tid varit aktiv för att förlänga återstående löptid på upplåningen genom att minska andelen kortfristiga lån samt förlänga upplåningen genom återköp och utgivning av obligationer med längre löptid. Dessa aktiviteter sker främst i syfte att begränsa SBAB:s likviditets- och finansieringsrisk” (SBAB bokslutskommuniké 2010).

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ulrika Stener, Öhman Fixed Income,

08-679 22 82, ulrika.stener@ohman.se