Pareto Securities AB: Paretobolag investerar i infrastruktur – förvärvar fibernät

Fibernät i Mellansverige AB, ett av Pareto Securities nybildat bolag, har förvärvat fem fibernät i Eskilstuna, Strängnäs, Salem, Haninge och Södertälje från Stadsnätbolaget Sverige AB.

Fibernät i Mellansverige AB äger sedan 22 juni 2017 fem fibernät, som förser ca 10 000 hushåll i Mellansverige med internetuppkoppling. Fibernät i Mellansverige AB kommer att hyra ut näten i sin helhet till säljaren, Stadsnätsbolaget Sverige AB, som även fortsättningsvis kommer att driva och underhålla näten. Fibernät i Mellansverige AB förvaltas av Pareto Business Management AB.

Det är glädjande att vi nu genomfört vår första infrastrukturinvestering på den svenska marknaden. Genom förvärvet av fibernäten från Stadsnätsbolaget ges investerarna i Fibernät i Mellansverige möjlighet att få en god avkastning, med en attraktiv tillgångstyp som grund. Intresset har varit stort och vi hoppas kunna erbjuda våra investerare många fler infrastrukturinvesteringar framöver, säger Stefan Gattberg (Head of Corporate Finance, Pareto Securities AB).

Vi är stolta över att vi tillsammans med Pareto Securities har etablerat ett innovativt finansieringsupplägg som utgör en attraktiv investering och ger Stadsnätsbolaget möjlighet att fortsätt investera och vidareutveckla fibernät i Sverige. Det är mycket glädjande att ha säkrat finansiering för vår fortsatta expansion av vårt fibernät som idag inkluderar ca 75 000 hushåll, säger Stefan Tengvall (VD, Stadsnätsbolaget Sverige AB).

Mats Carlsson, VD Pareto Securities AB, +46 8 402 50 00

Pareto Securities AB is part of the Pareto Securities group. Pareto Securities is an independent investment bank focused on the Nordic market. Pareto Securities offers Nordic and non-Nordic institutions, companies and private individuals investment services related to trading in stocks, derivatives and fixed income instruments, equity research and advisory services within corporate finance. The Pareto Securities group has a total of more than 400 employees, with its headquarters in Oslo and offices in Sweden (Stockholm and Malmö), Norway, Denmark, Finland, United Kingdom, France, USA, Canada, Singapore and Australia.