Rekordstort intresse för nästa generation energiföretag

Report this content

För tredje året i rad arrangeras på onsdag den 13 oktober Pareto Securites Renewable Energy & Cleantech Conference. 28 svenska, norska och internationella företag deltar. Det är drygt 50 procent fler jämfört med förra året. Även bland stora institutionella investerare märks ett ökat intresse för sektorn.

”Intresset för konferensen har ökat för varje år. Både bland företag och bland investerare. Förra året deltog 550 investerare och vi hoppas på minst lika många i år”, säger Thomas Ranje, partner, Pareto Securities Investment Banking.

Pareto Securities Renewable Enery & Cleantech Conference vänder sig till professionella investerare och arrangerades första gången 2019. Då medverkade 16 svenska företag verksamma inom förnyelsebar energi och cleantech. I år har antalet ökat till 28. Nytt för i år är att även sju norska bolag deltar. Även flera internationella tillväxtbolag med koppling till Norden medverkar.

Under konferensen, som genomförs virtuellt på grund av covid-19, får varje företag 30 minuter för att presentera sina verksamheter, som spänner från energiproduktion och återvinning till energilagring.

”Vi har valt ut företag som vi bedömer kan bli nästa generations klimatteknikbolag. Det handlar om företag med intressant teknik eller lösningar inom förnyelsebar energi och återvinning, exempelvis Renewcell, Azelio, Minesto och Powercell, för att nämna några, säger Johan Spetz, analyschef på Pareto Securities. ”På konferensen medverkar både noterade bolag och bolag som är på väg mot börsen.”

Det är inte bara antalet deltagande bolag som ökat. Även intresset bland investerarna har ökat markant. En tydlig trend är också det ökade inslaget av stora institutionella investerare.

”Det gäller både nordiska och andra internationella institutioner. Vi hör också från företagen att det har blivit lättare att få till stånd möten med institutionella investerare”, säger Thomas Ranje. ”Många ser Sverige och Norden som en föregångare inom cleantech. Det är också skälet till att flera utländska energibolag valt att notera sig i Stockholm och Oslo.”

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ingeborg Magnusson
Corporate & Client Communication Manager
Ingeborg.magnusson@paretosec.com

Pareto Securities är en oberoende fullservice investment bank med en ledande position på den nordiska kapitalmarknaden. Pareto Securities AB erbjuder investeringstjänster relaterade till handel med aktier och räntebärande instrument till svenska och utländska institutioner, företag och privatpersoner. Pareto har även en bred täckning inom aktie- och kreditanalys. Pareto Securities Investment Banking erbjuder dessutom ECM-, M&A- och DCM-tjänster samt strukturering och syndikering av nya investeringsprojekt inom fastigheter, infrastruktur och sjöfart/offshore. Pareto Securities AB är en del av Pareto Securities-koncernen med huvudkontor i Oslo, Norge. Pareto har idag 450 anställda och kontor i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Storbritannien, Tyskland, Schweiz, USA, Singapore och Australien.