Sydafrikanska Real People emitterar obligationer i den nordiska kapitalmarknaden via Pareto Securities AB

Pareto Securities AB har bistått Real People Investments Holdings Limited, ett sydafrikanskt finansiellt bolag, med att emittera ett icke-säkerställt, femårigt nordiskt obligationslån om totalt SEK 410 miljoner. Obligationslånet har en SEK-tranche och en NOK-tranche och placerades till en ränta om 3mStibor + 6.25 procent respektive 3mNibor + 6.25 procent. Den genomförda obligationsemissionen var den första utanför den afrikanska kapitalmarknaden för Real People och motiverades av ett önskemål om ökad diversifiering av bolagets upplåning. Obligationslånet placerades huvudsakligen i Sverige och Norge.

Real People ger lån avsedda för bostadsförbättringar och studier till privatpersoner i Sydafrika, och ger lån till entreprenörer och småföretag i Östafrika. Real People hjälper också skuldsatta individer att komma ur finansiella besvär och är marknadsledande i Sydafrika inom indrivning av problemfordringar. Bolagets största institutionella ägare är Old Mutual (försäkringsbolag börsnoterat i London och Johannesburg) som använder Real People som en investeringskanal till att utveckla boendesituationen för sydafrikaner som står utanför bolånemarknaden. Bland övriga ägare finns tre statligt ägda utvecklingsfonder där Norfund (ägt av Norska staten) är den större med 17 procent av det totala ägandet.