Parkamos nya Find & Park-funktion gör det lättare att hitta en ledig parkeringsplats

Report this content
  • Realtid och gatuspecifika förutsägelser om lediga parkeringsplatser med den nya Find & Park-funktionen
  • Parkamo-appen är en allroundlösning för parkering
  • Find & Park stöder Parkamos vision om hållbarhet

München / Stockholm 30 mars 2021 - I de flesta länder spenderar förare enorm tid på att leta efter en ledig  parkeringsplats. I Tyskland, till exempel, uppgår detta antal till 41 timmar per år i genomsnitt och kan nå 3-siffriga tal, beroende på stad. Detta är inte bara ett enormt slöseri med tid och irritation för förarna, det har också en betydande inverkan på miljön genom ökade koldioxidutsläpp, buller och trafikstockningar. Studier visar att upp till 30% av trafikstockningarna kan spåras tillbaka till trafik i samband med parkering. Dessutom visade den tyska föreningen för bilindustrin (VDA) 2015 att upp till 0,5 miljoner ton årliga koldioxidutsläpp kan sparas genom att införa smarta parkeringslösningar.

För att ta itu med problemet har Parkamo i München utvecklat en ny appfunktion: Find & Park. Find & Park gör det möjligt för Parkamo-användare att i realtid förutse tillgänglighet för parkeringsplatser vid önskad destination. När Parkamo-appen öppnas ser användaren omedelbart alla gator i olika färger efter trafikljussystemet: grön (höga chanser), gul (medelchanser) och röd (låga chanser). Detta hjälper användaren att bestämma vart det är bäst att börja leta efter en parkeringsplats. Dessutom möjliggör Parkamos prisjämförelsesfunktion förare att hitta den billigaste parkeringsplatsen och parkeringsleverantören. Detta borde inte bara minska förarens tid och stress utan också tiden för att hitta parkering och dess tillhörande koldioxidutsläpp.

”De flesta förare har upplevt den stressiga och det tidskrävande letandet efter en ledig parkeringsplats i städerna. Med vår nya funktion Find & Park vill vi erbjuda våra kunder en ännu enklare tillgång till parkeringsplatser och minska den tid som krävs för att hitta en ledig parkeringsplats, säger VD Katharina Wagner.

"För mig var det också personligen viktigt att lansera Find & Park som stöder vårt företags syfte - att möjliggöra hållbar parkering". Hållbarhet är en av Parkamos kärnvärden. Till exempel donerar företaget ett belopp till klimatfrämjande projekt för varje parkering som bokas via appen. Dessutom strävar teamet efter att minska trafik till följd av att leta parkering genom att erbjuda en mängd olika parkeringsalternativ på gatan, av gatan och i privata parkeringsplatser, vilket gör oanvända utrymmen tillgängliga för sina kunder.

Förutsägelserna kring parkering  i Find & Park baseras på datauppsättningar från globala leverantörer av trafikdata. Ingen investering i infrastruktur, som sensorer eller kameror är nödvändiga för de städer där Park & ​​Find är tillgängligt. Uppgifterna samlas in genom anonym samling av statiska och dynamiska källor. Detta inkluderar fordonsflottor, mobiltelefoner, kameror, sensorer och andra datakällor. Find & Park finns för närvarande i Tyskland, München, Hamburg och Berlin, samt i 33 städer i Sverige. Ytterligare platser i Tyskland planeras lanseras efter en inledande pilotfas.

Kontakta för mer information
Katharina Wagner / VD Parkamo
katharina.wagner@parkamo.com
parkamo.com

Om Parkamo

Parkamo kombinerar både professionella och privata leverantörer i en app och är som Booking.com för parkering. För närvarande har Parkamo redan integrerat åtta parkeringsappar, inklusive Easypark, Parkster och ParkNow. Det är redan möjligt att parkera via Parkamo i 20 länder och cirka 4380 städer i hela Europa. Parkeringsoperatörer och deras infrastrukturleverantörer är också bland partnerna. Med varje parkeringstransaktion donerar Parkamo Green Parking ett bidrag till certifierade klimatvänliga projekt och hjälper till att minska koldioxidutsläppen.
Parkamo grundades 2019 av den svenska företagsbyggaren EPTI.
VD för Parkamo är Katharina Wagner.
Huvudkontoret ligger i München.

Mer information om Parkamo finns på https://parkamo.com/