• Parmaco/

Behovsanpassade skolbyggnader i Göteborg och på Borgholm gör att nyanlända kan börja skolan

Totalt sju skolor i kommunerna får hjälp att klara skolplatsbristen

Skolplatsbristen är stor ute i Sveriges kommuner och det är en utmaning att kunna placera alla nyanlända som ska börja skolan. Med det finska bolaget Parmaco kan offentlig sektor lösa akuta lokalbehov med mycket kort varsel. Framför allt är det lokalbehov inom förskola och skola som snabbt kan åtgärdas. Nu hjälper Parmaco Göteborg och Borgholm med totalt sju nya temporära skolbyggnader som uppfyller Boverkets byggregler.

– Den kraftiga befolkningsökningen som delvis beror på den pågående flyktingströmmen har ökat behovet av fler skolplatser. Det är en ökning som vi inte kunnat planera för och som vi nu kan hantera och lösa inom några månader, säger Gustav Bäckman, projektledare på Göteborgs Stads lokalförvaltning.

Det är sex olika skolor runt om i Göteborgs olika stadsdelar som ska få temporära lokaler lagom till höstterminens start 2016. Byggnaderna placeras på det befintliga skolområdet och ska sedan stå i minst fem år och rymma mellan 75 och 200 nya elever/skola.

Byskola på Borgholm nästan fördubblar sitt elevantal under kort tid

Parmaco hjälper även Borgholms kommun på Öland att klara av den akuta skolbristen.

– Öland är i förhållande till sitt invånarantal åttonde störst i landet på att ta emot flyktingar. Samtidigt är Öland en semesterort som har många semesteranläggningar som nu under vintern används som flyktinganläggningar, vilket innebär att elevantalet ökar drastiskt under en begränsad tid och att vi bemanningsmässigt och lokalmässigt inte räcker till, säger Maria Drott, Fastighetsstrateg på Borgholms Kommun.

Maria Drott berättar att skolan i fråga, Åkerbo skola, är en liten byskola som normalt har totalt 70 elever, men att man nu under en kort period får ett tillskott på 100 nya elever som ska få plats.

– De nyanlända barnen och ungdomarna har fått vänta länge på asylboendet och är måna om att börja skolan. De är rastlösa och vill få vardagliga rutiner, säger Maria Drott som också beklagar att när det är dags att integrera barnen öppnar campingboendena för den normala turistsäsongen och de nyanlända skolbarnen skickas då vidare, vilket minskar behovet igen. Under den tiden passar man dock på att renovera den befintliga skolan så även då kommer den temporära byggnaden till användning.

Parmacos Sverigechef Thomas Jansson säger att produktionen av dessa sju skolor sätter igång nu under våren och att installationen på de olika skolorna sker under juni och juli. Under juli och augusti görs den interna inredningen på plats och lagom till skolstart är skolbyggnaderna redo att börja användas. Skolan på Öland är klar för inflyttning redan i mitten av april 2016.

– Vi får många samtal om skolor som har utrymmesbrist, något som dessutom ökar hela tiden. Eftersom våra byggnader håller hög kvalitet och är inflyttningsbara inom tre månader röner våra lösningar stort intresse, säger Parmacos Sverigechef Thomas Jansson.

Solida, arkitektritade temporära byggnader fyller ett akut behov

De kommunala lokal- och bostadsbehoven är omfattande i Sverige idag och fortsätter att öka i takt med den dagliga flyktingströmmen. Istället för att bygga permanenta byggnader som kräver flera år av planering och finansiella beslut, kan kommunerna hyra Parmacos behovsanpassade byggnader.

Dessa dynamiska byggnader uppfyller samma höga krav som ställs på permanenta byggnader, såsom krav inom isolering, ventilation, värme, säkerhet och miljö. Arkitekturen är viktig för att byggnaden ska kunna anpassas till omgivningen och därför har Parmaco ett eget internationellt team av arkitekter och ingenjörer som gör designen. Vid behov tillsätts nya medlemmar till designteamet så att lokala regler och förordningar alltid följs.

För ytterligare information, kontakta:
Gustav Bäckman
, projektledare Lokalförvaltningen Göteborgs Stad, tel: 031-365 08 43,
e-post: gustav.backman@lf.goteborg.se

Maria Drott, Fastighetsstrateg, Kommunledningskontoret, Borgholms Kommun, tel direkt: 0485-88100,
e-post: maria.drott@borgholm.se

Thomas Jansson, Sverigechef Parmaco, tel: 072-560 54 55,
e-post: thomas.jansson@parmaco.se

Om Parmaco
Parmaco är ett finskt företag som hyr ut egenutvecklade, dynamiska byggnader.  Husmodulerna tillverkas i egna fabriker i Finland. Parmaco har idag 130 medarbetare och omsättningen 2014 var 37 miljoner euro. I oktober 2015 expanderade Parmaco till den svenska marknaden. Läs mer på www.parmaco.se