• Pärsons/

Pressmeddelande 2 maj 2011 Pärsons lanserar skivat pålägg med Extra Virgin Olivolja

Report this content

Olivoljan ger en ny smakdimension till pålägg som skinka och kalkon. För pålägg som vanligtvis har en tämligen hög halt av fett, exempelvis salami och medwurst innebär olivoljan utöver smakdimensionen en påtaglig förbättring av både fettmängd och kvalitet. Detta genom att det animaliska fettet delvis ersätts med olivolja.
De nya påläggen är ett resultat av ett samarbete mellan Pärsons och det grekiska företaget Creta Farms på ön Kreta, där också olivoljan kommer från
.

Påläggen innehåller endast svenskt kött och lanseras i sju olika varianter
De nya skink- och kalkonprodukterna erbjuder en spännande smakvariant till marknadens befintliga produkter. Salami- och medwurstprodukterna erbjuder utöver den nya smaken en betydligt förbättrad hälsoprofil. Smaken i kombination med förbättrad hälsoprofil är unik och möjlig genom Creta Farms patenterade metod. Påläggen produceras i Strövelstorp och Halmstad och innehåller endast svenskt kött.

- Olivolja är populärt och har en tydlig hälsoprofil, i kombination med våra smakrika produkter tror vi att dessa nya pålägg kommer att uppskattas av konsumenterna, säger Thomas Olander, VD Pärsons Sverige AB.

Påläggen innehåller svenskt kött och Extra Virgin Olivolja från den grekiska ön Kreta och är lämpliga för såväl smörgåsen som salladen eller tapastallriken. Pärsons nya påläggsserie lanseras den 2 maj i de svenska livsmedelsaffärerna.

De nya påläggen är:

Rökt skinka
Rökt kalkon
Salami med grönpeppar
Kokt medwurst med soltorkade tomater
Basturökt skinka
Rökt medwurst
Salami med vitlök

För mer information om produktbilder besök:
www.parsons.se/medelhavet

Thomas Olander, VD Pärsons Sverige AB, 0709-35 98 63.

Om Pärsons Sverige AB
Pärsons är en marknadsledande aktör på den svenska marknaden för smörgåsmat. Tillverkningen sker i Strövelstorp och Halmstad, anläggningar som är både kvalitets och Miljöcertifierade. Pärsons Sverige AB har 200 medarbetare med huvudkontor i Halmstad. 2010 uppgick omsättningen till ca 870 miljoner kronor.