Parts prefabricerade badrum först ut med typgodkännande från SP

Part från Kalix är först i Sverige med att få ett typgodkännande utfärdat av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut för prefabricerade badrumsmoduler. Certifieringen har genomförts på Parts egna initiativ, med syfte att kvalitetssäkra företagets prefabricerade badrumsmoduler, och är ett bevis på att Boverkets byggregler uppfylls.

Parts badrumsmoduler fabriktillverkas i Kalix och fraktas sedan, fullt kompletta med kakel, golv, inredning, armaturer och VVS till hotell, vårdhem, bostadsfastigheter och studentbostäder runt om i norra Europa. Väl på plats lyfts modulerna in med lyftkran och därefter återstår endast anslutning av el, vatten och avlopp. För att kvalitetssäkra badrumsmodulerna har Part låtit genomföra en granskning av konstruktionen med hjälp av SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. På uppdrag av Part har även Luleå Universitet medverkat. Tidigare har det nämligen saknats fastställda robusthets- och stabilitetskrav för prefabricerade badrumsmoduler, men med hjälp av universitetet har riktlinjer som lever upp till Boverkets byggregler utformats – på Parts beställning.

– Prefabricerade badrum är ett prisvärt alternativ och typgodkännandet intygar att våra lösningar lever upp till marknadens höga kvalitetskrav, säger Iréne Lindman, kvalitets- och miljöansvarig på Part. I Norge har vi ett motsvarande intyg sedan tidigare och därför vet vi att den här typen av kvalitetsstämpel genererar en trygghet för både oss och våra kunder. Nu slipper även kunderna i Sverige anlita konsulter och besiktningsmän för att kontrollera att badrummen uppfyller krav och normer på egen hand.

Typgodkännandet garanterar bland annat att badrumsmodulerna är täta och att det inte läcker vatten vid genomförningar, vägg- och golvvinklar, golvbrunn och infästningar.

– Part har varit initiativtagare till det här projektet och samarbetet har fungerat jättebra, berättar Ulf Antonsson på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Eftersom det var första gången som vi utfärdade ett typgodkännande för prefabricerade badrumsmoduler har det krävt en hel del jobb ­– inte minst för Part. Då det dessutom handlar om vatten är det många moment som ska klaffa och utredningen har därför varit relativt avancerad.

För mer information vänligen kontakta:
Iréne Lindman, kvalitets- och miljöansvarig
Part
E-post: irene.lindman@partab.nu

Elin Östblom
E-post: elin.ostblom@inmema.com

Om Part
Part Construction AB är en av Nordens ledande tillverkare av prefabricerade badrumsmoduler och har bedrivit produktion i Kalix sedan 1989. Kunderna återfinns bland hotell, vårdhem, bostadsfastigheter och studentbostäder runt om i norra Europa. Företaget omsätter ca 310 miljoner kronor och sysselsätter omkring 200 personer i Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Se mer information på
www.partab.nu

Taggar:

Citat

Prefabricerade badrum är ett prisvärt alternativ och typgodkännandet intygar att våra lösningar lever upp till marknadens höga kvalitetskrav.
Iréne Lindman, kvalitets- och miljöansvarig på Part