PING PONG i grundutbildningen på KTH

Report this content

Studier ska bli ännu mer lustfyllda, kreativa och interaktiva. Därför genomförde 17 universitet och högskolor en gemensam upphandling av en plattform för pedagogiskt datorstöd. Endast ett kunskapsverktyg klarade behörighetskraven för det exklusiva kollektiva ramavtalet för lärstödsystem. PING PONG i grundutbildningen på KTH Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) lanserar webbaserat undervisningsstöd till sina lärare och studenter via PING PONG, ett svenskt Learning Management System (LMS). Kunskapsutvecklingsverktyget används som ett kvalitets- och effektivitetshöjande komplement i alla kurser. Därmed är KTH det femte svenska universitetet som implementerar PING PONG i grundutbildningen enligt ramavtal. - Äntligen har vi ett övergripande och användarvänligt lärostödsystem. Vi förväntar oss att PING PONG inspirerar pedagogiskt nytänkande samtidigt som det underlättar och kostnadseffektiviserar grundutbildningen, säger Anders Eriksson, prorektor på KTH och ansvarig för kvalitetsutveckling. KTH har lång och gedigen erfarenhet av olika verktyg för distansutbildning. Eldsjälar bland lärare och forskare har hittills i varierande utsträckning använt institutionernas lokala webbplatser och en lång rad olika tekniska stödsystem för att publicera bland annat exempeldata och självstudier. - Med PING PONG kan alla våra lärare och forskare själva skapa och genomföra kursmoment via webben både enkelt och snabbt. Därmed får de mer tid att göra det de kan bäst: undervisa och forska. Lärare ska aldrig behöva ägna en extra halvtidstjänst åt att koda, administrera och uppdatera webbsidor, säger Anders Ambrén, projektledare för Grundutbildningens IT-stöd (GruIT). PING PONG integreras enkelt med universitetets administrativa stödsystem som LADOK och KTHs egenutvecklade behörighetsdatabaser. När en student blir antagen till en kurs ska han eller hon automatiskt få behörighet till relevant webbaserat kursmaterial. - Jag önskar PING PONG fanns redan när jag pluggade här. Nu får alla bättre möjligheter att förbereda sig inför föreläsningarna. Mer lärande, mindre undervisning, konstaterar Anders Ambrén. Vill du lära mer? Kontakta: Johan Fridell, Partitur Informationsteknik AB, johan.fridell@partitur.se, telefon 070-785 86 17 Anders Ambrén, KTH, ambe@admin.kth.se, telefon 070-573 40 15 Partitur Informationsteknik AB utvecklar och saluför PING PONG, ett Learning Management System (LMS) för kostnadseffektiv distribution, administration och uppföljning av storskaligt webbaserat lärande. Systemet har inbyggda verktyg för bland annat kompetens- och innehållsutveckling. Bland övriga kunder märks: Falu Kommun, Jönköpings Högskolor, Karolinska Institutet, Telia Nära AB, Scania, Semcon, Umeå Universitet, Uppsala Universitet, WM-data, mfl. Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. KTH har 18 000 studenter, 1 400 forskarstuderande och 3 200 anställda på 30 institutioner. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/26/20010925BIT00770/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/26/20010925BIT00770/bit0002.pdf