Bokslutskommuniké 2007 - PartnerTechs resultat lägre än prognos

I december 2007 gav PartnerTech, med anledning av lägre volymer, en prognos på rörelseresultatet för helåret om SEK 20 miljoner. Prognosen innehöll engångskostnader om SEK 50 miljoner och en åtgärdsplan. Efter denna tidpunkt har ytterligare engångskostnader om SEK 28,6 miljoner identifierats. Samtidigt har rörelseresultatet påverkats i högre grad än förväntat av volymnedgången och valutaförändringar, vilket innebär att utfallet sammantaget är SEK 37,5 miljoner lägre än lämnad prognos.

Fjärde kvartalet 2007:
• Nettoomsättningen uppgick till 659,5 MSEK (800,3).
• Rörelseresultatet uppgick till -86,6 MSEK (41,7).

Helår 2007:
• Nettoomsättningen uppgick till 2 643,6 MSEK (3 057,2).
• Rörelseresultatet uppgick till -17,5 MSEK (180,0).

Läs hela rapporten i bifogad fil.

Efter den starka omsättningsökningen 2006 har PartnerTech under 2007 minskat sin nettoomsättning med ca 13 procent. Försäljningsminskningen, utav vilken tre större kunder står för 86 procent, har krävt anpassningar av verksamheten till nuvarande volymer. Ett åtgärdsprogram initierades därför i december. Skillnaden i faktiskt utfall och lagd prognos är att aktiviteter för anpassning och effektivisering intensifierats under senare delen av fjärde kvartalet, vilket medfört ökade kostnader. Effekterna av omsättningsminskningen och valutasvängningar i kvartalet har också varit större än förväntat.

Rune Glavare
t.f. VD och koncernchef

Inbjudan till telefonkonferens:
Tid: Måndag 4 februari klockan 11.00
Telefonnummer: +46 (0)8 5052 0110
Deltagare från PartnerTech är: T.f. VD Rune Glavare och ekonomichef Jonas Arkestad.

Presentation finns tillgänglig på PartnerTechs hemsida www.partnertech.se under rubriken press i god tid före konferensen.