Snabblån utan UC - Jämförelse av bästa långivare

Report this content

Söker du en bra jämförelse av snabblånen hos de vanligaste långivarna? Då har du kommit rätt!

Ett snabblån med direkt utbetalning utan UC är ett alternativ som många blir hjälpta av. Varje år gör Lotsia.se en djuplodad jämförelse av långivarna som erbjuder snabblån i Sverige. Vi förespråkar alltid en god ekonomisk planering så att utgifter täcks av hushållets besparingar. Verkligheten kommer dock ibland med överraskningar där att låna pengar blir ett alternativ för att få ekonomin att gå ihop.

Så gjorde vi vår jämförelse

För att kunna göra en jämförelse av långivare som erbjuder lån utan UC har vi tittat närmare på ett flertal olika faktorer. Var har exempelvis granskat vilka kundomdömen de har fått, deras lånevillkor, vilket maxbelopp de erbjuder, hur snabba de är med sina utbetalningar och mycket mer. Det finns idag relativt många alternativ men efter vår genomgång har vi 5 långivare vi anser vara det bästa på marknaden 2021.

5 bästa alternativen för snabblån utan UC

1. EverydayPlus - Upp till 25.000 kr

2. Extralånet - Upp till 50.000 kr

3. Ferratum - Upp till 45.000 kr

4. Lumify - Upp till 30.000 kr

5. Monetti - Upp till 20.000 kr

Om EverydayPlus och deras kredit utan UC

EverydayPlus är som en kredit på nätet. Genom en enkel ansökan kan kunder bli beviljade kredit, som ett kreditkort utan det fysiska kortet. Kunden behöver bara skicka ett sms med önskat uttag (summan de vill låna) till EverydayPlus. Det går även lika bra att ansöka online på deras hemsida.

Använder företaget en UC kreditupplysning?

Nej, de använder sig av Bisnode för att gå igenom kundens ansökan. Den högsta summan som man kan låna är 25000 kr och det minsta är 1000 kr. Hur snabbt kunden får pengarna till kontot beror på vilken bank den har, har man Nordea kommer pengarna in på 15 minuter. Övriga banker tar det några timmar om uttaget har gjorts på deras öppettider innan 13.30, är det utanför den tidsramen bör det komma nästkommande dag.

Vad har de för villkor för att bli kund?

För att bli kund måste man vara folkbokförd i Sverige och ha en årsinkomst på minst 120 000 kr. Åldersgräns är 20 år och kunden får inte ha några betalningsanmärkningar eller ha hamnat hos kronofogden. Kunden behöver även kunna identifiera sig med bank-id och ha ett svenskt bankkonto, utöver det så behövs det också att kunden har en egen e-post och mobilnummer.

Till EverydayPlus hemsida

Om Extralånet och deras extralån utan UC

Extralånet är en långivare som har som vision att hjälpa dem som behöver det "lilla extra" ibland. De vill finnas där för kunder som inte är beredda på det oväntade, även de som har betalningsanmärkningar ska få hjälp.

Vilket kreditupplysning tar de och hur mycket kan man låna?

Extralånet använder sig inte av UC vid kreditupplysningar, de använder sig av Bisnode. Så man behöver inte vara rädd att kreditbetyget ska påverkas hos UC. Det minsta belopp en kund kan låna är 10 000 kronor och det hösta lånebeloppet är 50 000 kronor. För att ansöka måste kunden ha Mobilt BankID. Det går tyvärr inte att ringa eller ansöka via formulär på deras hemsida.

När kommer utbetalningen?

Om kundens ansökan är felfri utan frågetecken kommer utbetalningen att göras mellan 1-2 bankdagar, oavsett vilken bank kunden har. Det kan som sagt dra ut på tiden lite om något behöver kompletteras i ansökan, men så fort den är godkänd kommer pengarna inom 1-2 bankdagar.

Vilka villkor har Extralånet?

För att ansöka om lån hos Extralånet behöver man vara mellan 18-70 år. Kunden behöver ha en folkbokföringsadress och ett svenskt personnummer. Man måste även ha en inkomst på minst 12 500 kr efter skatt varje månad. Till sist måste kunden ha Mobilt BankID och inga skulder hos kronofogden.

Till Extralånets hemsida

Om Ferratum och deras flexibla lån utan UC

Ferratum är ett företag som erbjuder digitala banktjänster. Hos dem kan du som kund få hjälp med alla slags olika bankärenden.

Hur tar Ferratum kreditupplysning?

De tar kreditupplysningen via CreditSafe. Det beviljade lånet kommer sedan synas hos UC. Vill man ta blancolån går de direkt via UC.

Hur mycket kan kunderna låna hos Ferratum?

Som kund kan man få upp till 45 000 kr i kredit och ett privatlån upp till 300 000 kr, minsta lånebelopp är 1 000 kr. Direkt när ansökan har blivit godkänd så görs utbetalningen. Har kunden konto hos Swedbank, Nordea, Handelsbanken eller SEB så kommer betalningen in efter ca 2 timmar. Har kunden konto hos en annan bank så kommer pengarna in nästkommande dag. Man kan snabbt och enkelt ansöka på deras hemsida via ett online formulär.

Vilka villkor har Ferratum?

Det finns några krav för att kunna ansöka om kredit och lån hos Ferratum. För det första måste kunden vara folkbokförd i Sverige, åldersgränsen är 21 år och man måste även ha en deklarerad inkomst på minst 24 000 kr året innan. Som kund kan man ha max 6 stycken betalningsanmärkningar och det måste ha passerat 6 månader sedan den sista anmärkningen betalades av. Kunden får inte heller ha någon skuld hos kronofogden de senaste 3 åren.

Till Ferratums hemsida

Om Lumify och deras lån med snabb utbetalning utan UC

Lumify är företaget som erbjuder dig att på ett smidigt och enkelt ansöka om ett snabblån. Här tillåts personer att ansöka om krediter som uppgår till ett värde mellan 2000 kronor till 30.000 kronor. Via några enkla steg är pengarna på väg till kontot. Här väljes enkelt det kreditbelopp som önskas för att sedan fylla i ansökan. Ansökan skickas sedan vidare i väntan på att verifieras, detta tar vanligtvis inte mer än ett par minuter och därefter förs pengarna över till det valda kontot för att sedan kunna nyttjas. Vid ansökan signerar personer som ansöker om lånet enkelt med Bank-ID och med hjälp av Creditsafe tas en kreditupplysning på begäran av Lumify.

Villkor vid ansökan av kredit

För att en person ska kunna ta del av Lumify och deras tjänster återfinns att kunden uppfyller några villkor. Till en början måste personer som ansöker om lånet vara minst 18 år fyllda. Utöver detta ska personen besitta ett svenskt personnummer, ha en svensk folkbokföringsadress, inte leva under skyddad identitet samt att personen måste uppge sitt personliga bankkonto som är kopplad till en svensk bank. Lumify är ett seriöst företag som gör allt de förmår för att de som ansöker om ett lån ska beviljas detta. Har du sedan tidigare en betalningsanmärkning kommer Lumify inte att bevilja dig ett lån.

Till Lumifys hemsida

Om Monetti och snabblån utan UC

Monetti erbjuder finansiella tjänster sedan 2006 och deras vision är att det ska vara enklare att få lån. De vill täcka kundernas behov med rimliga villkor som vanliga traditionella banker kanske inte kan erbjuda.

Vilken kreditupplysning används och hur mycket kan man låna?

Monetti använder sig via Bisnode när dem gör kreditupplysningar. Kunder kan låna upp till 20 000 kronor och minsta belopp är 2 000 kronor. Återbetalningstiden är valbar mellan 1 månad, 6 månader eller 1 år. Detta får kunderna välja i ansökningen. För att ansöka går man in på deras hemsida och följer anvisningarna. Är det en kund som är återkommande kan han eller hon skicka ett sms till Monettis angivna nummer.

Vad är villkoren hos Monetti?

Villkoren för att ansöka om lån och kredit hos Monetti är först och främst att kunden är över 18 år och är folkbokförd i Sverige. Kunden måste även ha taxerad inkomst samt inte ha någon skuld hos kronofogden.

När får man utbetalningen?

Görs en ansökan på en vardag innan 13.00 kommer pengarna samma dag 2-4 timmar efter. Om ansökningen görs senare så kommer pengarna nästkommande bankdag. Den exakta tiden kan variera beronde på vilken bank kunden har, Nordea är till exempel lite snabbare än andra.

Till Monettis hemsida

Lån utan UC

Om lån utan UC

Det är inte ovanligt att personer eller familjer kan hamna i en situation där de behöver låna pengar för oväntade utgifter och är i behov av ett tillfälligt mindre lån. På senare år har lånemarknaden förändrats och bland annat snabblån har blivit vanligare. Problemet med UC är att smålån kommer att visa sig som flera kreditupplysningar (även om lånen är betalda). Det kan ge problem i framtiden om till exempel en villaägare behöver ansöka om ett lite större lån för att fixa huset. Därför är det förmånligare att låna utan UC där långivaren använder sig av ett annat företag för kreditupplysning som inte använder sig av underlag med tidigare antal kreditupplysningar.

Snabblån utan UC - få pengar samma dag

Precis som namnet indikerar är ett snabblån ett lån som kan beviljas med kort varsel av ett låneinstitut eller bank. För den som ansöker online är det vanligt att kunna få ett omedelbart (preliminärt) lånebesked. Långivare kan betala ut ett beviljat lån samma dag som ansökan lämnats in. Det är alltså fullt möjligt att erhålla pengar direkt efter det att en låneansökan godkänts. Bäst och snabbast är att ansöka hos en långivare med direkt utbetalning. Om långivaren använder samma bank som den som ansöker om lån kan pengarna betalas ut inom endast 15 minuter annars tar det vanligtvis upp till en eller två timmar.

Lån trots flera förfrågningar hos UC

En lånesökare med flera UC förfrågningar har stor chans att beviljas lån från en långivare som inte använder UC för kreditupplysning. Givetvis gäller det för den som ansöker om lån att kunna uppfylla långivarens villkor. Dessa villkor kan variera beroende på vilket belopp som ansökan gäller eftersom kraven från långivaren ökar med högre lånebelopp. För lägre belopp brukar de grundläggande kraven vara att sökande har fyllt 18 år, har ett svenskt bankkonto samt är folkbokförd i Sverige. Idag finns en hel del kreditupplysningsföretag förutom UC såsom Creditsafe samt Bisnode. Förutsatt att kreditbetyget ser bra ut kommer tidigare förfrågningar hos UC inte att synas hos andra kreditupplysningsföretag.

Låna trots betalningsanmärkning hos UC

Det går att låna mindre belopp även med betalningsanmärkningar förutsatt att de existerande anmärkningarna är äldre än sex månader gamla. För större lån är dock kraven strängare eftersom långivaren vill se att låntagaren ska kunna betala tillbaka lånet. Vanligtvis krävs att låntagaren har en anställning som ger en månatlig inkomst men långt ifrån alla långivare kräver fast anställning. Däremot krävs att låntagaren inte har några betalningsanmärkningar eller någon aktiv skuld hos Kronofogden. För en låntagare innebär detta att om han eller hon kan uppfylla långivarens krav finns stor chans att beviljas lån trots betalningsanmärkningar. Var aktsam på att en del av dessa lån är högkostnadskredit med hög ränta.

Lån utan UC med låg inkomst

Det kan vara svårt att beviljas lån för den som har en låg inkomst. Men det finns fortfarande möjlighet att få ett lån beviljat eftersom flera långivare har lägre krav. För det mesta gäller detta lån för mindre summor och inte några större lånebelopp. Även om beloppet är lågt finns det alltid krav som låntagaren måste kunna uppfylla vid lån utan UC där långivaren använder andra leverantörer av kreditinformation. Kraven varierar hos olika långivare som accepterar låg årsinkomst. Några krav som ställs är att låntagaren har regelbunden eller stadig deklarerad inkomst. Långivaren gör vanligtvis en automatisk beräkning av  kreditvärdigheten samt återbetalningsförmågan av den som ansöker om lån.

Lån utan UC med låg ränta

Det finns givetvis lån utan UC med låg ränta men räntan varierar stort beroende på långivare, lånebelopp samt vilken typ av lån det gäller. Räntan varierar hos långivare eftersom den sätts individuellt beroende på låntagarens ekonomiska situation samt betalningsförmåga. En låntagare med en bra lön och ordnad ekonomi kan räkna med en lägre ränta. Om en låntagare däremot har betalningsanmärkningar eller annat som indikerar hög risk för långivaren kommer räntan att bli högre. I och med att konkurrensen mellan olika långivare ökat rejält på senare år finns det stora chanser att hitta ett lån med relativt låg ränta. Det är därför viktigt att jämföra olika långivare.

Privatlån utan UC

Det går idag att få ett större privatlån utan UC (inte endast snabblån och smålån) och finns det flera långivare som kan godkänna större lån. Ett snabblån är faktiskt samma sak som ett privatlån utan UC. Ett privatlån innebär vanligtvis ett lån med ett betydligt högre lånebelopp men med lägre ränta. I och med att lånet normalt sett är utan säkerhet kan pengarna användas till vad som helst. För den som är i behov av att låna en större summa pengar är det mer fördelaktigt att teckna ett privatlån än att söka flera mindre lån. Räntekostnaden blir lägre plus att låntagaren endast har ett lån att hålla reda på.

Långivare som erbjuder 50 000 i lån utan UC

Det finns idag flera olika långivare som erbjuder låntagare lån upp till hela 50 000 kronor utan både UC och säkerhet. Lånet handläggs vanligtvis enkelt och mycket snabbt. Även sms lån finns att söka på upp till 50 000 kronor utan UC vilket innebär att låntagaren undviker en kreditupplysning hos UC i samband med ansökan. Vanligtvis använder långivaren kreditupplysningsföretag såsom Creditsafe och Bisnode istället vilka är osynliga för andra långivare. Dessutom påverkas inte låntagarens kreditvärdighet av ett lån på 50 000 kronor. En bra lösning för att täcka oväntade kostnader kan vara att ta ett lån på 50 000 kronor till låg ränta samt utan säkerhet.

Lån utan UC med direkt utbetalning

De allra flesta långivarna som ger lån utan UC erbjuder snabblån vilket innebär att utbetalningstiden är mycket snabb oavsett vilken långivare som handlägger lånet. För det mesta betalas pengarna ut direkt eller inom 24 timmar efter det att ansökan godkänts. I och med att fler låneföretag dykt upp på marknaden har konkurrensen över låntagare ökat. Utbetalningstiden har blivit ett viktigt verktyg i konkurrensen och det finns möjlighet för låntagare att få pengarna omedelbart efter det att låneansökan godkänts. För långivare som använder samma bank som låntagaren kan pengarna finnas på kontot inom 15 minuter (eller direkt) annars kommer det att ta mellan en till två timmar.

Lån utan säkerhet och UC

För den som vill ta ett lån för att använda pengarna som de själv önskar är ett lån utan säkerhet och UC bästa valet. Denna typ av lån kallas blancolån och innebär helt enkelt att långivaren inte kräver säkerhet för att låna ut pengar. Det är istället låntagarens ekonomi och återbetalningsförmåga som är avgörande för beviljande av lån. Vid lån hos en långivare som inte tar kreditupplysning via UC kommer kreditvärdigheten inte att påverkas av ett sådant lån. Dessa kreditupplysningsföretag delar inte med sig av sina uppgifter eller sparar dom.I och med detta kan man tryggt låna till en semesterresa, en ny dator eller kanske köp av en bil.

Akut lån utan UC

Det är inte ovanligt att man någon gång befinner sig i ett akut behov av pengar på grund av en krissituation eller en oväntad hög utgift. Vanligtvis anses ett akutlån vara ett mindre lån med mycket kort handläggningstid där pengarna kan betalas ut direkt vid beviljande. Var dock noga med se till att lånet är för att lösa en viktig ekonomisk situation och inte för att köpa exempelvis en TV som reas ut till ett lågt pris under kort tid. Var också noga med att jämföra olika långivare eftersom en del långivare erbjuder betydligt dyrare lån än andra när det gäller snabb handläggning och utbetalning.

Bäst lån utan UC

För att hitta bästa lån utan UC gäller det att jämföra olika långivare och se om de erbjuder låga räntor och kostnader, snabb utbetalningstid, inkomstkrav samt återbetalningstid. Som låntagare är det viktigt att ta reda på vilken långivare som erbjuder det billigaste och förmånligaste lånet. Det är den effektiva räntan som ger den mest korrekta jämförelsen eftersom den kommer att tala om hur mycket lånet kommer att kosta under ett år. Man bör även titta på hur stor månadskostnaden för lånet kommer att bli. Eftersom räntan ofta sätts individuellt av långivaren kan det vara fördelaktigt att använda tjänster från låneförmedlare som kan ta in flera låneerbjudanden på samma gång.

Om högkostnadskrediter

Snabblån är ofta högkostnadskrediter. Om du inte kan betala tillbaka hela skulden riskerar du en betalningsanmärkning. För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på hallakonsument.se.

Om Lotsia

Lotsia är en webbtjänst som listar och jämför olika typer av tjänster inom privatekonomi. Lotsia strävar efter att underlätta för vanliga konsumenter att enkelt jämföra olika finansiella tjänsterna som finns tillgängliga. Lotsia förmedlar inga egna tjänster utan möjliggör enbart för dig att enkelt jämföra utbudet.

hej@pastela.se

Pastela Media AB