Christy Lee Rogers ”Muses of Avatar” till Pater Noster

Report this content

I sommar visas konstverken Muses of Avatar på den västsvenska fyrvaktarön Pater Noster. Verken är framtagna på uppdrag av James Cameron och Disney, fotograferade av Christy Lee Rogers och porträtterar skådespelarna Zoe Saldaña, Sigourney Weaver och Kate Winslet. Verken ställs ut med start under World Oceans Day för att samla in stöd till bevarandesorganisationen The Nature Conservancy (TNC).

James Cameron, producent, regissör och manusförfattare av "Avatar: The Way of Water" har länge arbetat för att bevara haven. Rogers har skapat konstverken i sin unika stil som bryter mot konventionella normer. Ljuset bryter genom vattnet på olika sätt och träffar skådespelarna, vilket ger känslan av en målning.

– Jag har länge sett upp till Christys konst och började samla på hennes verk för flera år sedan. Hennes unika förmåga att fotografera motiv under vatten inspirerade mig till att fråga om hon ville genomföra en speciell fotografering med filmens skådespelare, säger James Cameron.

Som en hyllning till "Avatar The Way of Water" och för att öka medvetenheten om havens utmaningar, lanserar Disney och Avatar den globala kampanjen "Keep Our Oceans Amazing”.

Kampanjen stödjer TNC och deras arbete att skydda tio av världens marina djur och deras livsmiljöer, i linje med den fiktiva världen Pandora och dess vackra miljöer. All vinst från konstförsäljningen går till TNC och deras arbete, vilket gör det till ett sätt för filmens fans att hjälpa till att skydda världens hav.

Att erbjuda unika konstverk för att gynna The Nature Conservancy genom 'Avatar: The Way of Water's' 'Keep Our Oceans Amazing'-kampanj är ett perfekt upplägg. Vi är glada över att samarbeta med Christy," säger producenten Jon Landau.

Muses of Avatar-serien erbjuds i fyra begränsade utgåvor. Här ingår bilder av museikvalitet signerade av Rogers samt en serie högkvalitativa tryck, både signerade och osignerade. Försäljningen sker genom Fraser Scott på A Gallery Artists Ltd. via Rogers' webbplats.

Nära havet – för havet
Pater Noster är ett boutiquehotell beläget på en liten fyrvaktarö i Västsverige. Hotell har ambitionen att bevara våra hav lokalt, nationellt och globalt genom en rad initiativ. Konstverken visas längs bryggan där båtar anländer till Pater Noster och är tryckta med återvunnet material. De visas från 8 juni till 1 september 2024.

– Vatten har en läkande effekt – det är livet självt. Fytoplanktonen i våra hav producerar syre, och vi behöver därmed värna om haven mer än någonsin. Det är en stor ära att kunna hjälpa James Cameron, Jon Landau och 'Avatar' och Disney-teamen att förverkliga den drömmen om välmående och skyddade världshav – genom att släppa dessa bilder för The Nature Conservancy, säger Christy Lee Rogers.

– Konsten har makten att inspirera till gemensamma handlingar. Haven står inför ökande hot och vi behöver omedelbara åtgärder för att förbättra deras hälsa. På så vis kan haven fortsätta att ge oss näring och inspirera oss. Jag är tacksam för att Christy Lee Rogers, tillsammans med Disney och Avatar, gör det möjligt att stödja viktiga initiativ för bevarande av havet genom The Nature Conservancy. Konsten förmedlar vår relation med havet på ett vackert sätt, säger Dr. Lizzie McLeod, global havsdirektör vid The Nature Conservancy.

För frågor, ytterligare bildmaterial eller intervju av Christy Lee Rogers, vänligen kontakta Per Olsson på: per@uponwalls.com.

För frågor och information kring Pater Noster, vänligen kontakta VD Mirja Lilja Hagsjö på mirja@paternoster.se.

Om Avatar: The Way of Water
20th Century Studios' "Avatar: The Way of Water", nominerad till fyra Oscars® inklusive Bästa film, är filmskaparen James Camerons hyllade uppföljare till kassasuccén "Avatar" från 2009. Handlingen utspelar sig mer än ett decennium efter händelserna i den första filmen och berättar historien om Sully-familjen (Jake, Neytiri och deras barn), problemen som följer dem, hur långt de går för att hålla varandra säkra, de strider de utkämpar för att överleva och de tragedier de genomlider. Filmen är regisserad av James Cameron och är producerad av Cameron och Jon Landau, Lightstorm Entertainment Production. I huvudrollen spelar Sam Worthington, Zoe Saldaña, Sigourney Weaver, Stephen Lang och Kate Winslet. Manuset är skrivet av James Cameron, Rick Jaffa och Amanda Silver. Historien är skriven av James Cameron, Rick Jaffa, Amanda Silver, Josh Friedman och Shane Salerno. Exekutiva producenter för filmen är David Valdes och Richard Baneham.

Om Christy Lee Rogers
Christy Lee Rogers är en bildkonstnär från Kailua, Hawaii. Hennes passion för vatten som medium för att bryta konventionerna inom samtida fotografi har lett till att hennes arbete har jämförts med barockmålare som Caravaggio. År 2019 vann hon titeln Open Photographer of the Year vid Sony World Photography Awards. Hon har varit finalist två gånger för Contemporary Talents Award från Foundation François Schneider i Frankrike, och hon blev anluitad Apple att skapa undervattensbilder med iPhone 11Pro. Rogers konst har prytt flera skivomslag, inklusive "Orchesography" för 80-talsbandet Wang Chung, och hennes bilder valdes 2013–2014 av Angers-Nantes Opera i Frankrike. År 2020 skapade hon omslagsbilden för 2021 Lavazza Kalender 'The New Humanity.

Om The Nature Conservancy
The Nature Conservancy är en global bevarandeorganisation dedikerad till att bevara landområden och vatten som möjligheter till liv. Guidad av vetenskap skapar vi innovativa, praktiska lösningar på världens tuffaste utmaningar så att natur och människor kan frodas tillsammans. Vi bevarar land, vatten och hav i en oöverträffad skala, tillhandahåller mat och vatten på ett hållbart sätt och hjälper till att göra städer mer hållbara. The Nature Conservancy stödjer målet att skydda 30 pricent av planetens hav, land och färskvatten under det kommande decenniet. För att bidra till det målet avser TNC att bevara mer än 10 procent av världens havsområde till 2030. Vi arbetar i 76 länder och territorier: 37 genom direkt bevarandepåverkan och 39 genom partnerskap, och vi använder ett samarbetsinriktat tillvägagångssätt som engagerar lokala samhällen, regeringar, den privata sektorn och andra partners. För att lära dig mer, besök www.nature.org eller följ @nature_press på X.

Om Pater Noster
Pater Noster är ett boutiquehotell beläget på en liten fyrvaktarö utanför Marstrand i Tjörns kommun, med ambition om att värna om haven. Fyren har en historia av att vägleda resenärer till havs sedan 1868. Med nio unikt inredda rum och matupplevelser från havet, som tång och hummer, erbjuder Pater Noster en upplevelse utöver det vanliga. Hotellet har fått stor internationell uppmärksamhet och har tilldelats flera priser sedan öppningen 2020, bland annat titeln världens bästa hotellkoncept.