Pater Noster är nominerad till årets Stora Turismpriset 2022

Report this content

Den lilla karga ön, Pater Noster, har blivit en av världens mest omtalade destinationer. Nu är Pater Noster nominerad till årets Stora Turismpriset 2022!

Pater Noster

– Det är ett privilegium att få förädla 150 års historia på en enastående vacker plats, långt där ute till havs och det är en ära att bli nominerade samt få representera Västra Götaland i Stora Turismpriset 2022, säger Mirja Lilja Hagsjö, VD & grundare till Pater Noster Ett hem vid horisonten.

Pater Noster, Ett hem vid horisonten, representerar Västra Götaland i Stora Turismpriset 2022, med motiveringen:

”Pater Noster har omdefinierat begreppet lyxhotell. Genom djupgående kunskap, investeringsvilja och ett världsomspännande kontaktnät har den lilla karga ön blivit en av världens mest omtalade destinationer.”

Priset, som delas ut för 29:e året i rad, delas ut till en verksamhet som på ett innovativt och hållbart sätt bidrar till att utveckla besöksnäringen.

– Pater Nosters ägare och ledning är unika när det gäller att sprida sitt budskap över världen, vilket gör Pater Noster till en dragare för hela Västsveriges besöksnäring. De är också duktiga på hållbarhet och förbättrar sig ständigt både när det gäller de miljömässiga, sociala och ekonomiska aspekterna kring detta. Dessutom har Pater Noster helt omdefinierat begreppet lyxhotell. I stället för överdåd är det den karga, väderbitna platsen med en genuin historia som utgör lyxen. Pater Noster är en otroligt värdig kandidat till Stora Turismpriset 2022, säger Fredrik Lindén, VD Turistrådet Västsverige.

Priset delas ut den 30 november på Vasateatern i Stockholm. För att vinna Stora Turismpriset ska de 21 nominerade bidragen kunna visa att de bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen. Det inkluderar att arbeta metodiskt och målmedvetet för att utveckla, sprida och dela kunskaper och för att utveckla en hållbar verksamhet. Varje nominerat bidrag representerar sitt län. Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism utser vinnaren av Stora Turismpriset. Tillväxtverket är stiftelsens huvudman.

- Årets nominerade har glädjande nog stort fokus på att utveckla en hållbar turism. Verksamheterna har innovativa lösningar på utmaningar kring hållbarhet både vad det gäller att minska klimatavtrycket och att ta hand om och behålla sina anställda. De är alla förebilder i att utveckla besöksnäringen, säger, Lars Christensen, ordförande for Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.

Mediakontakt:

Erik Nissen Johansen