Porla Brunns källvatten i Patron Vodka

Report this content

Porla Brunns källvatten i Patron Vodka I dag körs 25 000 liter källvatten från Porla Brunn till Tyskland för att där destilleras och bli Patron Vodka. - Det är väldigt roligt att kunna samarbeta med svenska Porla Brunn som ju har ett högkvalitativt källvatten, säger Niklas Davidsson, VD för Patron Vodka Company. Patron Vodka, som utvecklats i Sverige, har funnits på Systembolaget sedan 1996. Vodkan tillverkas i Tyskland men från och med nu är grunden det svenska källvattnet från Porla Brunn. Samarbetet mellan de två företagen Patron Vodka Company och Eden Springs Sweden AB (fd Rent a Cooler), som äger källan i Porla Brunn, startar i och med leveransen i dag. - Porla Brunns vatten är av mycket hög kvalitet, och det är ett av de få källvatten i Sverige som lämpar sig för kommersiell produktion av såväl stilla som kolsyrat vatten, säger Anders Hagstedt, produktionschef vid Porla Brunn. Porla Brunns källa är känd sedan medeltiden då den enligt historien användes av munkarna från Ramundeboda kloster. Vattnet har låg mineralhalt vilket gör att det är gott både med och utan kolsyra. Under slutet av 1800-talet var Porla Brunn en mycket populär kurort, dit kom både Selma Lagerlöf och Tobias Sergel för att dricka brunn, gå stärkande promenader samt lyssna på stråkkvartetter. Transporten ner till Tyskland sköts av Foodtankers Sweden AB. För att vattnet ska vara exakt detsamma när det anländer till destilleriet som det var när det lämnade Porla i Närke tvättas tankarna ett antal gånger, sista gången med vatten från Porla Brunn så att de sista resterna av annat vatten ska försvinna. - Den nya vodkan med Porla Brunns källvatten ska vara ute i Systembutikerna någon gång i nästa vecka, säger Niklas Davidsson på Patron Vodka Company. För mer information kontakta: Niklas Davidsson, VD Patron Vodka Co. Telefon: 0708 - 11 13 43 E-post: niklas.davidsson@vintragardh.se Anders Hagstedt, produktionschef Porla Brunn Telefon: 0584 - 30013, 070 - 674 25 14 E-post: anders.hagstedt@rentacooler.se Patron Vodka Company startade sin verksamhet våren 2002. Den största produkten är Patron Vodka, en av Sveriges erkänt bästa vodkasorter. Under hösten och vintern kommer bolaget att lansera ett flertal nya spritmärken, bland annat en egentillverkad Aquavit med olika smaksättningar. Patron Vodka Company har samma ägare som VinTrägårdh, en av Sveriges främsta vinmportörer ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020827BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/27/20020827BIT00680/wkr0002.pdf