Pax Eos, tillför frisk luft och återvinner värmen - även i badrummet

Report this content

Pax nyutvecklade ventilationsaggregat, Eos, skapar ett bra inomhusklimat i både villor och fritidshus. Liksom Pax välkända fläktar kan Pax Eos enkelt monteras i befintliga hus. Aggregatets höga verkningsgrad ser dessutom till att hela åtta av tio värmekronor återkommer till fastighetsägaren. Den friska luften som tas in värms nämligen upp av den uppvärmda luft som Eos ventilerar ut. Eos är det enda aggregatet av denna typ på marknaden som får installeras i badrum.

I början av april slogs Pax, Dryson och Wösab ihop till ett gemensamt varumärke, Pax. Med fokus på ett enda varumärke ska Pax nu bli ännu starkare. Sammanslagningen ska även stärka företagets position som marknadsledande i Norden inom värme- och ventilationslösningar för hemmet.

Kraftsamlingen kommer bland annat märkas när det gäller nya innovationer inom företagets kärnområden. En sådan är Pax Eos, den första nyheten från ”nya” Pax.

Positiv effekt för både inomhusmiljön och plånboken
En stor finess med Pax Eos är att den skapar ett bra inomhusklimat samtidigt som den tar tillvara på husets värme vilket är positivt för både de som bor i huset och plånboken.

–     Vår nya Pax Eos tillför både värme och frisk luft. Den använda och uppvärmda luft som ventileras ut ger värme till den inkommande friska luften, säger Håkan Friberg, utvecklingschef på Pax. Ingående luft är således uppvärmd när den kommer in i huset. Tack vare den höga verkningsgraden på 80 procent kan åtta av tio värmekronor återanvändas. Inköp och montering av en ventilationslösning med Eos betalar därför tillbaka sig på bara några år.

Godkänt för badrum
Pax ventilationsaggregat är det enda aggregat som är godkänt för installation i badrum passar precis lika bra i villans eller fritidshusets källare som i badrummet. Det kan både monteras på väggen och i taket och en anpassad monteringsram gör installationen enkel.

–     När nya Eos startas justeras inställningarna automatiskt efter förutsättningarna i huset, säger Håkan Friberg. För att garantera bra luftkvalitet och optimal funktion är aggregatet utrustat med dubbla filter, som är enkla att byta ut.

Pax Eos kan även eftermonteras i befintliga bostäder och konstruktionen är väl genomtänkt så att en person kan montera Eos på egen hand. Inget kondensavlopp behövs heller eftersom den intelligenta styrningen reglerar luftflödena så att kondensering inte kan uppstå.

Två versioner
Det nya ventilationsaggregatet finns i två versioner, Eos 100 och Eos 100H. Skillnaden är att Eos 100H är utrustad med en så kallad ”förvärmning”, en finess som passar bra på kalla vinterdagar då inluften blir lite varmare.

Eos 100H kan ställas in i Eco-läge, där automatiken ställer in en så ekonomisk drift som möjligt när det är kallt ute. Det finns även ett Comfort-läge vilket innebär att automatiken ger ett jämnt inflöde av artongradig, frisk och skön inluft.

Båda versionerna har en inbyggd fuktstyrning, som automatiskt höjer luftflödet när det till exempel blir fuktigt efter en dusch eller ett bad. När fukten är borta återgår flödet till det förvalda igen.

Under varma dagar kan Eos ställas i ett sommarläge. Då ser ventilationsaggregatet till att varm inomhusluft ventileras ut och ersätts med frisk luft så att innemiljön blir så sval som möjligt.

Rustad för skandinaviska förhållanden
Pax Eos är ett gediget bygge, rustad för våra skandinaviska förhållanden. Den är testad och S-märkt av SEMKO, dubbelisolerad och IP24-klassad. Den har också en så kallad EC-motor, en borstlös likströmsmotor som är mycket driftsäker. Aggregatet är dessutom enkelt att montera.

Fakta om Eos hittar du genom att klicka här

Pax AB

Jonas Jern, Brand- and Product Manager
Box 72, 648 06 Hälleforsnäs
0157 – 756 00
E-post: jonasj@pax.se

Om företaget
Pax är marknadsledande i Norden på badrumsfläktar och handdukstorkar. Stor kraft läggs på utveckling av moderna, energisnåla och högkvalitativa produkter med fokusering på design i nära kontakt med slutkunden. Pax produkter kännetecknas av innovation med hög kvalitet och funktionell design. Pax produkter skapar inte bara bättre miljö i hemmet, de skall dessutom belasta miljön så lite som möjligt vid drift, tillverkning och leverans.

Hjärtat i verksamheten finns i den sörmländska orten Hälleforsnäs (mellan Flen och Eskilstuna). Här finns både fabrik och huvudkontor.

Taggar:

Citat

Vår nya Pax Eos tillför både värme och frisk luft. Den använda och uppvärmda luft som ventileras ut ger värme till den inkommande friska luften. Ingående luft är således uppvärmd när den kommer in i huset
Håkan Friberg, utvecklingschef på Pax AB