Ökad internationell efterfrågan på Payairs mobila betalningstjänst

Report this content

För att möta den ökade internationella efterfrågan på Payairs mobila betalningstjänst expanderar företaget nu sin internationella verksamhet med två erfarna chefer, Erik Kockum och Tomas Mikaelsson – båda med en omfattande och imponerande erfarenhet inom CIT branschen. Målet är att serva alla nya affärsmöjligheter runt om i världen och säkerställa företagets internationella expansion. Payair är den ledande mobila betalningstjänsten i Sverige med redan tiotusentals användare.

Mobil betalning är ett hett ämne runt om i världen och har så varit under flera år; men under de senaste månaderna har utvecklingen gått fort – från att bara prata om hur lösningen ska se ut till att nu se en lösning som fungerar kommersiellt. Payair lanserade en ”proof of concept” lösning redan 2010 och var den första i Sverige att lansera en fullt kommersiell fungerande tjänst i slutet av 2011 – att flytta in plastkortfunktionaliteten in i den smarta mobilen. Payair kan nu se ett ökat internationellt intresse från flertalet aktörer inom detaljhandeln, banker, finansinstitut och kreditkortsföretag för den mest avancerade tekniska lösning som finns idag.

- Tillsammans med Erik Kockum och Tomas Mikaelsson vill vi utöka och påskynda våra mobila betalningstjänster ut i världen. Det finns ett stort intresse av Payairs lösning då branschen söker en tjänst som är enkel att implementera då den är väl utformad för att passa det redan befintliga ekosystemet inom betalningar, säger Staffan Ljung, VD på Payair Technologies.

Erik Kockum har en omfattande erfarenhet inom den globala telekombranschen. Erik har en examen i elektroteknik från EPFL i Schweiz och marknadsföring från IHM i Stockholm. Han har 25 års erfarenhet inom internationell försäljning inom IT-och telekomindustrin, från företag som Oracle – Sun Microsystems, CommScope-Andrew och Ericsson.

Tomas Mikaelsson har en examen marknadsekonomi från IHM i Stockholm. Tomas har under de senaste åren arbetat med affärs-och marknadsstrategifrågor som konsult. Tidigare arbetade Tomas många år med marknadsföring och försäljning i Sverige, Tyskland och USA på Ericsson. Utöver detta var Tomas VD för en stor amerikanskt mobiloperatör samt VD för ett av de större webhotellen i USA.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Helena Törnell
Marknadschef, Payair
Email: helena.tornell@payair.com

Bra länkar:
Payairs lösning för mobil handel
Nyheter om Payair
Publicerbara bilder

Om Payair

Payair är den ledande aktören inom mobil handel och erbjuder tjänster som skapar en bättre shoppingupplevelse för konsument och handlare. Payairs väl beprövade lösning gör det möjligt att snabbt, enkelt och säkert betala direkt med mobiltelefonen på mindre än 10 sekunder på internet, i butiker, på restauranger samt i andra vanligt förekommande shoppingmiljöer. Handeln får en ny möjlighet att erbjuda mervärde, snabba upp och förenkla sina säljprocesser vilket medför ökad försäljning.

Köpprocessen inkluderar en knapptryckning eller skanning av QR-koder som aktiverar tjänsten i mobilen, autentiserar användaren, egen utcheckning, och betalning med kredit- eller betalkort från MasterCard eller Visa. Lösningen är säker att använda då den innehåller flera krypteringslager och inga känsliga data lagras i telefonen. Lösningen är kostnadsfri för kunderna och lätt för handlarna attimplementera i sina befintliga betalningssystem. Payair är ett privatägt svenskt företag med internationella franchiseavtal i flertalet marknader globalt. För mer information: www.payair.com

Taggar: