• Payair/

Payair ur rekonstruktion och satsar på att bli världsledare inom mobil handel

Report this content

Svenska Payair, vars styrelse tvingades begära bolaget i rekonstruktion i april i år, är nu formellt ute ur rekonstruktionen med ny affärsmodell, säkrat kapital efter en lyckad nyemission och nya kunder. Payairs ledande plattform för mobil handel möter stort intresse runt om i världen och nu senast har den amerikanska snabbmatskedjan Subway skrivit avtal med Payair och börjat använda den svenska mobila handelslösningen.

Payair är en ledande aktör inom mobil handel och den kommersiella lanseringen av Payairs lösning gjordes redan i september 2011. Payair hade tidigare som ambition att på egen hand etablera sin tjänst för mobil handel, med egen sälj- och marknadsorganisation, mot både handlare och konsumenter.

-       Det här var en mycket kapitalintensiv affärsmodell och styrelsen för Payair beslutade därför i april att ansöka om rekonstruktion, samt att ändra inriktning, säger Sören Babra, grundare och Payairs VD.

Payairs inriktning är nu istället att erbjuda sin tekniska plattform till stora aktörer inom betalningsmarknaden som banker, operatörer, kortföretag och andra företag som har behov att tillhandahålla tjänster för mobil handel och mobila betalningar. Försäljningen kommer i många fall att ske genom så kallad white labeling där kunden sätter sig eget namn på handelsplattformen.

-       Majoriteten av våra leveranser kommer att vara fokuserade runt "Simplified by Payair" framöver. Vi tjänar redan pengar på det här sättet och för flera liknande förhandlingar, intresset är mycket stort, säger Sören Babra.

Payair kan samtidigt konstatera att den stora restaurangkedjan Subway har börjat använda företagets plattform för mobil handel i USA. Hittills har ett 20-tal franchisetagare valt att integrera Payairs handelslösning och på sikt kan det bli 1 000-tals restauranger.

Ledningen för Payair har under rekonstruktionsperioden stöpt om företaget såväl vad gäller strategi som organisation, säkrat upp långsiktig finansiering och oförtrutet arbetat med att bearbeta marknaden.

-       Vi har ett utmärkt läge att arbeta vidare utifrån den position vi nu har och ambitionen är att bygga världens största shoppingföretag, säger Sören Babra.

Payairs styrelse är intakt efter rekonstruktionen med Lennart Schönning som ordförande. Bolaget kontrolleras av grundarna även efter nyemissionen och har för närvarande 23 medarbetare i Uppsala och Stockholm.

För mer information, kontakta:

Sören Babra, VD Payair, tel: 073-854 99 99, email: soren.babra@payair.com

Om Payair

Payair är den ledande aktören inom mobil handel och erbjuder en plattform som skapar en bättre shoppingupplevelse för konsument och handlare. Payairs väl beprövade lösning gör det möjligt att snabbt, enkelt och säkert betala direkt med mobiltelefonen på mindre än tio sekunder på internet, i butiker, i reklamblad och postorderkataloger, i mailutskick, på restauranger samt i andra vanligt förekommande shoppingmiljöer. Handeln får en ny möjlighet att erbjuda mervärde, snabba upp och förenkla sina säljprocesser vilket medför ökad försäljning.

Köpprocessen inkluderar en knapptryckning eller skanning av QR-koder som aktiverar tjänsten i mobilen, autentiserar användaren, egen utcheckning, och betalning via faktura eller kredit- eller betalkort från MasterCard eller Visa. Lösningen är säker att använda då den innehåller flera krypteringslager och inga känsliga data lagras i telefonen. Lösningen är kostnadsfri för kunderna och lätt för handlarna att implementera i sina befintliga betalningssystem. Payair är ett privatägt svenskt företag med internationella franchiseavtal i flertalet marknader globalt. För mer information: www.payair.com

För mer information, kontakta:

Sören Babra, VD Payair, tel: 073-854 99 99, email: soren.babra@payair.com

Om Payair

Taggar:

Majoriteten av våra leveranser kommer att vara fokuserade runt
Sören Babra