Svenska Payair först i Europa med köp av fiskekort med mobiltelefon

Komsta-Åse Fiskvårdsområde i västra Medelpad är först i Europa med att erbjuda fiskarna att köpa sina fiskekort med sin mobiltelefon direkt i en tidningsannons eller på plats vid tjärnen där fisket ska ske. Det här har möjliggjorts via ett samarbete med svenska Payair, som är ledande inom mobil handel.

Komsta-Åse Fiskvårdsområde är en förening som sköter om ett antal sjöar för fritidsfiske i västra Medelpad och som planterar ut röding och öring varje år. På senare år har det blivit allt svårare för föreningen att få in pengar genom traditionell försäljning av fiskekort.

-       Det är många det inte passar särskilt bra att åka till en butik med korta öppettider för att köpa fiskekort. För att göra fiskekorten mer tillgängliga tar vi nu hjälp av den nya tekniken. Vi tror även att vi kan nå nya målgrupper på det här sättet, säger Lennart Hedlund på Komsta-Åse Fiskvårdsområde.

Lösningen heter Payair och företagets mobila handelslösning gör det möjligt för Komsta-Åse Fiskvårdsområde att lägga in QR-koder i annonser, broschyrer, webbplatser och även på planscher och plakat vid de aktuella sjöarna. För fiskarna är det sedan bara att skanna QR-koden med sin mobiltelefon och betala för fiskekortet.

Idén till att börja erbjuda handel med fiskekort via mobiltelefon kom från Destination Ljungandalen, som är en organisation som jobbar med turistfrågor i området. Destination Ljungandalen driver bland annat ett fiskeprojekt där ett av målen är att underlätta för besökare att köpa fiskekort.

Premiären för den mobila handeln med fiskekort, som är den första i sitt slag i Europa, sker i samband med premiärfisket i en av fiskvårdsområdets tjärnar den 6 januari, det vill säga Trettondedag jul.

-       I den här tjärnen finns stor och fet fjällröding att pimpla upp. Det speciella dagkortet till premiären kostar 200 kronor och kan köpas via QR-koden i annonser och på plakat vid tjärnen. De tio första som kan visa upp att de har köpt fiskekortet med sin mobil får ett väldigt fin pimpelset, säger Lennart Hedlund.

Tanken är att fiskvårdsområdet i fortsättningen ska använda mobil handel som en viktig del av försäljningen av fiskekort. För fiskaren är det enkelt. Första gången Payair ska användas som betalningsmetod laddar fiskaren ner Payair-appen, kopplar ett kontokort till appen och sedan är det bara att betala. Nästa gång fiskaren vill köpa fiskekort är det bara att leta upp Komsta-Åse Fiskvårdsområde i appens historik. En ny QR-kod behöver alltså inte skannas.

Gå in på följande länk för att se var Komsta-Åse Fiskevårdsområde ligger: http://visitljungandalen.com/wp-content/themes/visitljungandalen/fiske/Komsta-asefolder_fluga.pdf. QR-koder för köp av dagkort, årskort och familjekort kommer att läggas in på sajten under januari.

Lennart Hedlund, Komsta-Åse Fiskvårdsområde, tel: 070-570 22 90, e-mail: hedlund.fransta@gmail.com

Payair är den ledande aktören inom mobil handel och erbjuder tjänster som skapar en bättre shoppingupplevelse för konsument och handlare. Payairs väl beprövade lösning gör det möjligt att snabbt, enkelt och säkert betala direkt med mobiltelefonen på mindre än 10 sekunder på internet, i butiker, i reklamblad & postorderkataloger, i mailutskick, på restauranger samt i andra vanligt förekommande shoppingmiljöer. Handeln får en ny möjlighet att erbjuda mervärde, snabba upp och förenkla sina säljprocesser vilket medför ökad försäljning.