Tyska paybox lanserar snabb, användarvänlig och säker tjänst för betalning via mobiltelefonen

Report this content

TYSKA PAYBOX LANSERAR SNABB, ANVÄNDARVÄNLIG OCH SÄKER TJÄNST FÖR BETALNING VIA MOBILTELEFONEN - tjänsten tillgänglig från februari 2001 paybox lanserades i Tyskland i maj som världens första betalningslösning för mobiltelefoner, redo för storskaligt bruk. Från och med februari 2001 kan svenska konsumenter betala "cash-free" på ett enklare, snabbare och säkrare sätt än tidigare. paybox gör det möjligt att betala för varor och tjänster direkt från mobiltelefonen - på internet såväl som i verkliga livet. paybox kan användas för att föra över pengar mellan olika paybox- användare och för att genomföra m-commerce transaktioner. Alla som idag avstår från att handla på internet, eftersom de upplever onlinebetalning med exempelvis kreditkort som osäkert, får med paybox tillgång till en lösning som möjliggör enkla och säkra betalningar. - Att betala via mobiltelefonen är lika säkert och enkelt som att gå till bankomaten och ta ut pengar, säger Mathias Entenmann, grundare och VD för paybox.net AG. Vi är övertygade om att paybox kommer att få minst lika stort genomslag i Sverige som i Tyskland. Deutsche Bank största ägare och strategisk partner paybox har skapat världens första system för betalning via mobiltelefonen, redo för storskaligt bruk. Ett strategiskt partnerskap har ingåtts med Deutsche Bank AG, som också är största ägare i paybox.net AG. Alla transaktioner i paybox-lösningen sköts av Deutsche Bank. paybox samarbetar också med en rad andra aktörer, som exempelvis debitel, Lufthansa Systems, Compaq, Hewlett-Packard och Oracle, när det gäller drift och vidareutveckling av lösningen. - paybox är en revolutionerande affärsidé. Vi kommer att ge företaget stöd under internationaliseringsprocessen och vi kommer att sköta alla transaktionerna i paybox-systemet, säger Hermann-Josef Lamberti, medlem av Deutsche Banks företagsledning och ansvarig för divisionen Global Technology & Services på Deutsche Bank. - Med paybox kan vi expandera våra transaktionstjänster för e-commerce till att även innefatta mobil kommunikation. På så sätt har vi positionerat oss inte bara på marknaden för e-commerce utan också m- commerce - en ännu mer snabbväxande marknad. Som en av de största clearingbankerna i Europa har vi alla nödvändiga system för att hantera transaktioner mellan olika länder, säger Hermann Seiler, Cards/eBusiness Services inom divisionen för Global Technology & Services, Deutsche Bank. Förhandsregistrering Redan nu kan svenska mobilanvändare förhandsregistrera sig via www.paybox.net/sweden, och från februari 2001 kan de använda sin paybox för att betala via mobiltelefonen. Själva registreringen tar maximalt fem minuter. Det enda som krävs för att använda paybox är ett bankkonto hos valfri bank och en mobiltelefon - ingen särskild hård- eller mjukvara är nödvändig. paybox fungerar på alla mobiltelefoner och med alla mobiltelefonoperatörer. Enkelt och säkert system för e-handel paybox-lösningen är enkel att använda. När konsumenten bestämmer sig för att köpa någonting i en internetbutik trycker denne på knappen "paybox - betalning via mobiltelefon" och skriver in sitt mobiltelefonnummer. Några få sekunder senare ringer mobiltelefonen och en vänlig paybox-röst repeterar köpesumman och kundens namn. Köpet och betalningen bekräftas genom att kunden slår in sin fyrsiffriga PIN-kod på mobiltelefonen. Beloppet dras sedan från kundens bankkonto när varan är levererad. Kunden behöver inte skicka känslig information, t.ex. kreditkortsnummer eller uppgifter om bankkonto via internet. Förutom betalning i internetbutiker kommer paybox att kunna användas för att betala allt från pizzabud till semesterresor och kapitalvaror. Det är också möjligt att föra över pengar mellan olika paybox-användare. Att betala för mobila tjänster, som t.ex. en hemleverans, fungerar praktiskt taget på samma sätt som vid internethandel förutom att det är varubudet som initierar betalningsproceduren. Budet ringer ett avgiftsfritt paybox-nummer från sin egen mobiltelefon och knappar in beloppet. Efter några få sekunder ringer kundens mobiltelefon och betalningen godkänns genom att han/hon trycker in sin PIN-kod. Låg årlig avgift paybox ombesörjer att rätt belopp överförs från kundens bankkonto till leverantören. Mobiltelefonanvändaren betalar bara en låg, årlig avgift för att använda paybox - oavsett hur många betalningar som genomförs. Butiker och andra näringsidkare som använder paybox betalar en procentuell avgift per transaktion. Om paybox paybox.net AG är ett innovativt serviceorienterat företag som har utvecklat världens första betalningssystem via mobiltelefon - redo för storskaligt bruk. Företaget har etablerat systemet på den tyska marknaden och genomför för närvarande en internationell expansion. Med paybox kan mobiltelefonanvändare handla snabbt, bekvämt och säkert på Internet, betala mobila tjänsteföretag som taxi och pizzaleverantörer, samt överföra pengar mellan paybox-användare. Företaget, som har sitt huvudkontor i Wiesbaden, grundades i juli 1999 av Mathias Entenmann. Deutsche Bank har sedan mars 2000 en andel om 50 procent i företaget och debitel sedan september 2000 en andel om 4,8 procent . Återstoden av aktierna ägs av företagsledningen och de anställda. Det enda som behövs för att använda paybox-systemet är en mobiltelefon och ett bankkonto; ingen annan utrustning eller programvara krävs. paybox kan nås från alla mobiltelefoner, oberoende av operatör. Inköp av varor och tjänster betalas genom direktdebitering från mobiltelefonägarens bankkonto och förmedlas till motsvarande partnerföretag. För att säkerställa smidig och trygg funktion har paybox ingått strategiska partnerskap med välkända och ansedda företag såsom Deutsche Bank (betalningshantering), Lufthansa Systems (drift av centraldator, datasäkerhet), Oracle (programvara), Compaq och Hewlett-Packard (hårdvara) och Intershop (e-handelssystem). paybox introduceras i ett antal europeiska länder under detta år. paybox nordic AB är ett dotterbolag till paybox.net AG. paybox nordic kommer att lansera paybox-systemet i de nordiska länderna. Huvudkontoret är beläget i Kista utanför Stockholm. Ytterligare information och bilder finns på www.paybox.net/sweden För ytterligare information, vänligen kontakta: Dag Haugse, VD för paybox nordic AB, på tel. 070 -31 58 014, +49-171-935 9130 eller via e-post: dag.haugse@paybox.net Cecilia Lindgren, PR- och informationsrepresentant, på tel. 070 - 69 76 836 eller via e-post: cecilia_lindgren@dk.cohnwolfe.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00190/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00190/bit0002.pdf