Coworkingföretaget United Spaces väljer att expandera med Payer. 80% kostnadsreduceringar i finansavdelningen genom digitalisering.

Report this content

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på sina coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolaget startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som kunde både designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa sin manuella hantering av fakturering på ekonomiavdelningen.
Den tekniska lösningen var en integration av Payers API plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter 1 års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

“Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå”.
Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingarenan öppnar under hösten.

“Jag tror att den här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att att hålla fast vi manuella processer när det kommer att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer”, säger Joakim Helbig.

“Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler”, säger Peder Berge, VD och grundare av Payer.

Kortfakta:

Vad?
En betalningslösning för B2B på coworking-kontor inom fastighetsbranschen.

Hur?
Integration av Payers API med medlemsappen för iOS och Android. En integration gjordes också mot bokföringssystem Fortnox för att automatisera fakturering, kravkedjan, inkommande betalningar och avstämningar.

Resultat:

• Automatisering gjorde det möjligt att spendera 80% mindre tid på betalningsprocessen.
  • Payers fakturatjänst fick kunden att få betalt snabbare och därmed ökat kassaflöde.
  • Fakturor betalas 27% fortare av medlemmarna.
  • Andelen fakturor som betalas efter 30 dagar har reducerats med 21%.

Läs hela caset här.

Stefan Backlund, Marknadschef Payer,
stefan.backlund@payer.eu, 070-862 84 89

Om Payer