Volvo Financial Services väljer Payer för att optimera betalningar och förbättra kundupplevelsen

Report this content

Internationella transportfirmor står inför betalningsutmaningar i en alltmer globaliserad värld. Både verkstäder och åkerier har ett gemensamt intresse i smidiga och säkra betalningsflöden för att snabbt säkerställa service och reparation.

Som en viktig partner i en av Volvo Financial Services nya betallösningar fick Payer i uppdrag att integrera sin plattform och säkerställa betalkedjan mellan verkstad, återförsäljare och kunderna. Lösningen är nu tillgänglig i Norge och Spanien.

Injicerar förtroende i gränsöverskridande handel genom säkra betalningar

Lösningen som Payer bidrar till, innebär att en Volvo-verkstad kan få en betalningsgaranti direkt från åkeriet och på så sätt, utan onödiga dröjsmål, kan verkstaden reparera lastbilen och lösa kundproblemet omedelbart.

Varje minut som en lastbil står parkerad innebär en kostnad för hela logistikkedjan, en utmaning som Volvo Financial Services (VFS) ville effektivisera. Lösningen som VFS har designat tillsammans med sina integrationspartners och Payer gör att det blir full transparens mellan servicestationen och åkeriet. Det möjliggörs genom att ansvarig chef på åkeriet får en direkt notifiering om servicekostnaden så att denne kan godkänna och betala för att få ut lastbilen på vägen igen. Betalningen sker i realtid samt förenklar avstämningen i affärssystemet SAP.

”På Payer är vi mycket exalterade att få arbeta med en av världens mest innovativa lastbilstillverkare. Vi är båda två teknikbolag som är rotade i ingenjörsskapet. Volvos motorer göra att lastbilar kan färdas med säkerhet och tillförlitlighet och vår motor has samma egenskaper fast för B2B betalningar. Jag är imponerad av VFS innovationsförmåga och deras strategiska fintech vision. Vi är en bra match”, säger Peder Berge, VD och grundare av Payer

Hampus Hansson, Director Innovation & Strategy på Volvo Financial Services, säger: “Som en global ledare av kommersiella transportlösningar måste vi hitta sätt som är anpassade utifrån de krav våra internationella kunder har. Effektiva betalningslösningar är ett strategiskt viktigt område för oss som stödjer vår verksamhet och hjälper våra kunder. Tillsammans med Payer, och deras expertis inom B2B betalningar, har vi kunnat leverera en internationellt skalbar lösning på rekordtid”.

Teamwork

Payers API blev integrerat av SIGMA, det globala IT konsultföretaget, i den egenbyggda betallösningen som verkställer kundupplevelsen. Martin Kvarnered från Biner, digitala managementkonsulter baserade i Göteborg, ledde projektet.

“Det här projektet är ett lyckat exempel på en agil utvecklingsresa där vi började brett men zoomade in på ett specifikt problemområde och skapade en väldefinierad lösning tillsammans med Payer och Sigma. Payer är smidiga att jobba med och deras teknik håller hög klass. Teamet från Payer har varit lyhörda för VFS behov och var snabba i leveranserna”, säger Martin Kvarnered.

Lösningen rullades ut i Norge tidigare i år och nu har Spanien adderats som en andra marknad.

“Vi ser fram emot fortsatt samarbete med Volvo Financial Services för att skapa framtida betalningslösningar, var som helst hårdvara och mjukvara möts”, säger Peder Berge.

För ytterligare information, vänligen kontakta Stefan Backlund, Marknadschef Payer, stefan.backlund@payer.eu, 070-862 84 89

Om Payer

Payer är ett licensierat svensk betalföretag fokuserade på digitala B2B betalningar för stora företagskunder på en europeisk och global basis. Payers plattform för B2B-betalningar hjälper företag att skapa fantastiska betalningsupplevelser på internet vilket skapar hållbara relationer mellan företag och ökar försäljning.

Om Volvo Financial Services

Volvo Financial Services is the global captive finance arm of the Volvo Group. The Volvo Group is one of the world’s leading manufacturers of trucks, buses, construction equipment and marine and industrial engines. The Group also provides complete solutions for financing and service. Volvo Financial Services was formed in 2001 and is headquartered in Greensboro, North Carolina, USA. The company manages a gross credit portfolio of SEK 173 billion, employs over 1,500 people worldwide, and provides customer financing in more than 50 countries.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

Effektiva betalningslösningar är ett strategiskt viktigt område för oss som stödjer vår verksamhet och hjälper våra kunder. Tillsammans med Payer, och deras expertis inom B2B betalningar, har vi kunnat leverera en internationellt skalbar lösning på rekordtid.
Hampus Hansson, Director Innovation & Strategy på Volvo Financial Services
Martin Kvarnered från Biner, digitala managementkonsulter baserade i Göteborg
På Payer är vi mycket exalterade att få arbeta med en av världens mest innovativa lastbilstillverkare. Vi är båda två teknikbolag som är rotade i ingenjörsskapet. Volvos motorer göra att lastbilar kan färdas med säkerhet och tillförlitlighet och vår motor has samma egenskaper fast för B2B betalningar. Jag är imponerad av VFS innovationsförmåga och deras strategiska fintech vision. Vi är en bra match.
Peder Berge, VD och grundare av Payer